Voor elke Focus hatchback die Ford aan de man brengt, is er ook een Clipper die door zijn nieuwe eigenaar naar huis wordt gereden. Belgen houden van baksteen, friet en breaks; de Clipper is voor het merk dus zo mogelijk nog belangrijker dan de in februari 2011 gelanceerde 4- en 5-deurs. Voor een luttele € 900 extra rekt de fabriek in Saarlouis dan ook met de glimlach een gewone Focus met zo'n 20cm voor je uit. Als bonus ben je ineens van die ... speciale achterlichten verlost. Twee vliegen in één klap, want het moet gezegd: met een achterwerk dat zo vanaf grote broer Mondeo lijkt getransplanteerd, zit deze allemansvriend een stuk beter in het pak. Dat de wereldauto daarmee wat minder opvallend wordt, nemen we er dan maar bij.
Wij gingen op pad met de door zo goed als alle Belgische kopers gekozen 1.6 Tdci, die leverbaar is in twee vermogens. Wij kozen voor de versie met 115pk, die doorheen de prijslijst € 1.000 meer moet kosten dan dezelfde krachtbron met 95pk. Beiden claimen overigens dezelfde CO2 uitstoot van amper 109gr/km. De Clipper valt te bestellen in drie uitrustingsniveau's: Ambiente, Trend en de door ons geteste Titanium waarvoor Ford € 23.850 telt. De concurrentie in het C-segment is uiteraard bikkelhard en de prijsverschillen bijgevolg ontzettend klein. Een vergelijkbare Renault Mégane Grandtour Privilège gaat voor € 23.750 van de hand; Een Opel Astra Sportstourer Cosmo heb je voor € 23.800. Zoals gebruikelijk lust de Focus Clipper instapper met de 1.6 Ti van 105pk onder de kap enkel benzine (€ 18.100), en haalt de dikste zelfontbrander (2.0 TDCI, 163k) minimaal € 27.500 van je bankrekening.