Het is niet makkelijk om een wagen te ontwerpen die in de hele wereld in de smaak moet vallen. Doorgaans worden dan dermate veel compromissen gemaakt, dat het resultaat gewoon banaal overkomt. Ford toont dat het wél kan, want haar Fiesta is tegelijk leuk én mondiaal. De Focus hatchback daarentegen werd door de pers van het oude continent met meer gereserveerdheid onthaalt. Niet dat de wagen ongezouten overkomt, maar er is duidelijk sprake van een zekere onbalans tussen de volwassen snuit en de wat uitgesmeerde achterkant. Als je voor iedereen goed probeert te doen, stoot je willens nillens op de grenzen van wat aanvaardbaar is op elke markt afzonderlijk. Ford's kleinste Clipper slaagt dan weer wel in dat opzet, want zowel in profiel als langs achteren komt de Focus helemaal tot zijn recht. Plotsklaps ziet ook het kopje er een stuk beter uit. De kleren maken de man, zeg maar.
Allemaal goed en wel, een break moet bovenal functioneel blijven. Dat axioma hebben de Ford ingenieurs gelukkig ook in het achterhoofd gehouden. De Clipper deelt de wielbasis met de andere Focus versies maar de koets is in totaal wel 198mm langer. Dat komt vooral de koffer ten goede, wiens volume aandikt tot 490 liter. Met de leuning van de achterste stoelen neergeklapt en diens zittingen omhoog gevouwen, bedraagt het volume van de quasi vlakke koffer een nette en vooral bruikbare 1.516 liter. Achteraan krijg je twee volwassenen kwijt, maar verwacht niet de ruimte die grote broer Mondeo je kan bieden. Verschil moet er zijn, nietwaar. De kofferklep tenslotte is niet van de grootste, maar de opening start laag bij de grond wat het inladen alleszins vergemakkelijkt. Ook de zijportieren werden correct gedimensioneerd, wat genant geklauter moet vermijden. Mits een opleg van € 300 geraak je trouwens ook zonder sleutel binnen; een optie die we hoe dan ook aanraden, want de sleutel moet je sowieso al enkel bij je hebben om te starten. Qua optische opsmuk van onze testwagen is Ford met 1" grotere zeventienduimers (€ 300), donkergetinte ruiten achteraan (€ 200) en zilverkleurige langsliggers op het dak (€ 50) al bij al bescheiden gebleven. Er werd tenslotte niet op een wigvorm meer of minder gekeken bij het tekenen van dit model, waardoor de Clipper een gezonde dosis sportiviteit uitstraalt. Een familiewagen met pit, zo hebben we ze graag.