De B-Klasse debuteert met vier motoren: twee op benzine en twee op diesel. Allen zijn ze uitge-rust met start/stopsysteem en voldoen aan EURO 5. De meest gevraagde op de Belgische markt wordt ongetwijfeld de B 180 CDI common rail turbodiesel, goed voor 109 pk uit 1796 cc en een max. koppel van 250 Nm dat vanaf 1.400 tr/min beschikbaar staat. Het gemiddeld verbruik van deze B 180 CDI bedraagt niet meer dan 4,4 l/100 km en ook de 114 g/km CO2-uitstoot haalt nog net de Belgische norm om 3% overheidspremie binnen te halen.
Bij de benzinemotoren vormt de 122 pk sterke B 180 de basis, die in tegenstelling tot de typeaanduiding echter slechts 1595 cc groot is. Hij laat een gemiddeld verbruik optekenen van 5,9 l/100 km. Een trapje hoger is er de B 200, die dezelfde longinhoud behoudt, maar wel 156 pk opwekt. De volledig nieuw ontwikkelde benzinemotoren kunnen zowel dwars - zoals in de B-Klasse - als langs worden ingebouwd. De krachtigste diesel draagt de B 200 CDI badge, maar blijft in werkelijkheid 1796 cc groot, wat hier 136 pk en een max. koppel van 300 Nm vanaf 1.600 tr/min. oplevert. Zijn gemiddeld verbruik wijkt met 4,4 l/100 km niet af van de 109 pk variant en ook de CO2-uitstoot stijgt ondanks de betere prestaties slechts met 1 g tot 115 g/km.
Standaard worden de vier motoren gevolgd door een manuele 6-bak, maar bij de nieuwigheden noteren we de optionele 7G-DCT schakelmechaniek met dubbele koppeling tegen 2202,20 euro. De bediening gebeurt met een kort pookje aan het stuurwiel. Hij combineert sportieve schakel-snelheid met het comfort van een automaat. Een zeer belangrijke troef is dat de CO2-uitstoot amper toeneemt met deze schakelmechaniek: +1g/km voor de diesels - geen verschil bij de benzinemotoren.
Nog belangrijker is dat de nieuwe schakelmechaniek het in de praktijk ook uitstekend doet. We probeerden hem in combinatie met de minst krachtige diesel, wat voor grote tevredenheid zorgde. De schakelbewegingen gebeuren haast onmerkbaar, zonder enig hinderlijk schokken. De 109 pk diesel toont zich zeer aangenaam op het vlak van werkingsstilte en harmonieuze werking onder alle omstandigheden. Hij is voldoende krachtig om zich vlot door het verkeer te bewegen, maar heeft geen echt sportieve ambities. Dat geldt al helemaal voor de 122 pk benzinemotor, die na een overstap uit de B 180 CDI zelfs wat mager aanvoelt. Vooral de hernemingen doen verlangen naar meer pit. Op comfortvlak valt de motor echter niets te verwijten, evenals de manuele zesbak die geen aanleiding tot kritiek geeft. Windgeluiden blijven eveneens uit.
De gloednieuwe B-Klasse laat zich moeiteloos besturen en beschikt over een geruststellend, veilig weggedrag. Het stuur ligt prettig in de hand en toont zich voldoende communicatief. Het is een product van zijn tijd, dat andere waarden in de spots plaatst dan prestaties, wat niet belet dat de B-Klasse met de krachtigste motoren heel wat rijplezier kan verschaffen. Ook wanneer men de auto flink aanport blijft hij zijn sereen gedrag trouw. De koets gaat niet schommelen of deinen, de banden gaan geen verontrustende geluiden produceren, kortom alles blijft een Mercedes waardig. Maar een sportieve reisgezel moet men er toch niet van verwachten, dat zal eerder de roeping van de nieuwe A-Klasse worden.