Het is van 2008 geleden dat Land Rover een concept voorreed voor een kleine dynamische telg die binnen het Range Rover aanbod van de constructeur zou passen. Drie jaar later is de productieversie van die LRX Concept eindelijk te koop. En het bedrijf heeft op enkele details na de lijnen van het studiemodel geconserveerd. Dat is nog niet eerder vertoond. Die concept-car-looks kan je je in ons land aanschaffen vanaf € 33.800 met vijf deuren. Het motorenpalet bestaat uit twee versies van een 2,2l dieselmotor met 150 of 190pk en een tweeliter benzineversie die 240pk opwekt. Er zijn telkens drie uitrustingsniveaus en vijf optionele uitrustingspakketten bovenop een opvallend Duits aandoende optielijst. Zo kost de SD4 Dynamic, met 190pk sterke diesel, op onze testbank al meer dan € 65.000.
De zichtbaarheid rondom is niet het sterkste punt van de Evoque. Het is de prijs die je betaald voor de kleine achterruit, dikke C-stijlen, overmaatse buitenspiegels en de hoog oplopende gordellijn die het model z'n unieke, gespierde look verlenen. Aan de binnenzijde blijven de gevolgen voor de inzittenden echter beperkt. De instap achteraan kon beter, maar hoofd- en knieruimte zijn zeker op niveau. Inspiratie voor het interieur komt vanzelfsprekend van grotere Range Rover-modellen en het geheel is bekleed met voldoende kwalitatieve materialen om z'n prijs te verantwoorden.
Door z'n relatief hoge gewicht, presteert de Evoque met 190pk en 420Nm misschien niet zo vlot als verwacht, maar dat maakt hij zonder meer goed op vlak van weggedrag en comfort. Vooral als je de optionele Magneride-ophanging aanstipt. En de elektronisch bekrachtigde stuurinrichting maakt het je evenmin moeilijk. Je hoeft Land Rover niet te leren hoe een SUV te bouwen en dat blijkt uit de natuurlijk en intuïtief aanvoelende bekrachtiging. Het rijgedrag is daardoor de uitschieter op het scorebord.