ABS en ASR zijn standaard, ESP is in ieder geval verkrijgbaar maar het is bij het verschijnen van dit artikel nog niet bekend op welke versies het systeem standaard zal worden gemonteerd in België. De Up is voorzien van frontale en zijdelingse airbags, maar het echte nieuws schuilt in het noodstop-hulpsysteem, dat middels een laserstraal en flink wat computerkracht een analyse maakt van je naderingssnelheid ten opzichte van een voor je liggend obstakel. Tussen de 5 en 30 km/u treedt het systeem in werking en voert indien nodig een noodstop uit tot volledige stilstand. Het is voor het eerst dat een dergelijk systeem, dat we al kennen van onder andere de Volvo XC60 en Ford Focus, op een kleine wagen wordt aangeboden. We hebben het systeem ook in de praktijk uitgetest en goed bevonden. Een kleine kanttekening ten opzichte van meer koppelzwangere wagens is echter wel op zijn plaats, want tussen 5 en 30km/u is de kans groot dat je nog flink aan het schakelen bent met deze benzineslurpende stadskar. Maar het systeem desactiveert zichzelf wanneer het koppelingspedaal of de rem door de bestuurder worden aangeraakt. In ieder geval, het in Duitsland € 590 kostende systeem kan alleen maar helpen om veel duurdere blik-, laat staan fysieke schade te vermijden. Ook een parkeerhulpsysteem is beschikbaar op VW's kleintje.
Geef commentaar
comments by Disqus