Al rijdend wordt meteen duidelijk dat de Up zich uitstekend in zijn sas voelt in het drukke verkeer van de binnenstad. Het bijzonder goed overzicht op de omgeving en het lichtvoetige stuur maken van het betere slalomwerk tussen scooter- en taxigekrioel een fluitje van een cent. Op de autosnelweg valt de electromechanische besturing wat te licht uit, maar het autootje valt nog steeds precies op koers te houden. McPherson's vooraan en een torsie-as achteraan houden alles netjes in het gareel en maken het binnenin best comfortabel. Wij reden met de Black Up, geschoeid op 16-duims velgen en laagprofiel rubber, maar hadden niet te klagen over de demping. In de lagere versies wordt 14-duims rubber gemonteerd. Vooraan brengen schijven de net geen ton wegende stadsrakker tot stilstand, bijgestaan door trommels achteraan.
VW's Up wordt door een 1 liter driecilinder benzinemotor aangedreven, en wat maakt die kleine rakker een fijn, karakteristiek geluid! De verleiding is dan ook groot om het blok flink in de toeren te jagen. Het koppel van 95Nm, dat vrijkomt tussen 3.000 en 5.000t/min en het vermogen van 75pk, dat pas tegen 6.200t/min bereikt wordt, houden je ook niet bepaald gekluisterd aan de lagere regionen van het toerentalbereik. Het is dan ook knap lastig om het opgegeven gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100km te halen. Bij een normale rijstijl schommelde ons gemiddelde tussen de 5,2 en 6,0 liter per 100km, wat best acceptabel te noemen is, maar in de stad is het hoegenaamd geen kunst om dit vlotjes richting de 10 te jagen. Mits voorzichtig voetenwerk hoeft het zover niet te komen natuurlijk, maar in de avondspits van Rome denk je niet aan je ecologische voetafdruk (wij alvast niet). De 75pk versie stoot 108gr CO2/km uit en brengt de Up in 13,2 seconden van nul naar honderd. In de 60pk versie blijft het koppel hezelfde, maar zakt de CO2 uitstoot naar 105gr/km en het verbruik naar 4,5 liter/100km. Beide versies zijn eveneens te verkrijgen met een Bluemotion pakket, die beide waarden nog ietsje naar beneden halen. Met de 35 liter grote benzinetank geraak je in theorie dus toch dik 800km ver. Het aan een manuele of gerobotiseerde vijfbak te koppelen blok is opgetrokken uit aluminium en er werd dermate veel aandacht besteed aan het verminderen van interne wrijvingen en het gewicht van de bewegende onderdelen, dat er geen balansassen nodig zijn in deze driecilinder. Het mag gezegd worden dat de eenheid zonder merkbare vibraties doorheen de toeren klimt; enkel in de nullast stand is een lichte trilling merkbaar.