Volkswagen Up 75pk Interieur

Volkswagen Up 75pk
Bekijk 110 foto's
Door: BV 19-10-2011

Ook binnenin overheerst de indruk dat VW in de meer dan vier jaar durende ontwikkelingsfase niet over één nacht ijs is gegaan. Er wordt overwegend gebruik gemaakt van harde, doch degelijk aanvoelende materialen. De bouwkwaliteit is prima, gerammel en gepiep tijdens het rijden blijven weg en ook rijgeluiden worden bovengemiddeld buitengehouden. Daarnaast valt ook de ruimte op: vooraan is die verrassend goed, wat vooral te danken is aan de middenconsole. Die zit erg diep en dus niet hinderlijk in de weg van de rechterknie, zoals we zo vaak ervaren. Ook de hoofdruimte voldoet prima, de goed gevoerde stoelen met geïntegreerde hoodsteunen zitten lekker en vallen correct af te regelen. Het stuur is wel in de hoogte maar niet in de diepte regelbaar en die functionaliteit misten we wel. Achteraan zitten twee personen vrij comfortabel en ook voor volwassenen is de hoofd- en knieruimte voldoende voor een ritje af en toe. De koffer van de vierzitter is praktisch en groot; met een volume van 251 liter hoeft de Up zich nergens voor te schamen en met de achterbank zo goed als volledig plat neergeklapt, wordt 951 liter laadvolume je deel. Dit is geen reisberline natuurlijk maar het gecreëerde ruimtegevoel in deze kleine koets verdient zonder meer een pluim.

VW maakt maakt ook veel poespas rond het optionele Maps & More infotainment systeem. Dit uitneembare, 5" grote aanraakschermpje werd samen met Navigon ontwikkeld en huisvest naast een navigatiemodule ook enkele met de boordcomputer geïntegreerde toepassingen. Het is allemaal fijn uitgewerkt en ingepast in de algemene sfeer van de wagen, maar de routebegeleiding doorheen de Romeinse binnenstad blies ons niet van onze sokkel. Daarvoor was het systeem iets te traag en was de visualisatie net iets te veel voor vrije interpretatie vatbaar. De prijs van dit systeem is nog niet bekend maar wordt in Duitsland alvast aangeboden voor € 350, wat dan weer heel schappelijk is.

Geef commentaar
comments by Disqus