Voor het ontwerp van de Up mochten de tekenaars van VW starten vanaf een maagdelijk wit blad. En dat is ongebruikelijk, want de Duitsers zijn koning in het doorontwikkelen van bestaande versies, waarbij elke extravagantie in het uiteindelijke resultaat zorgvuldig is geweerd. Gelukkig hebben de ontwerpers die kans duidelijk aangegrepen. Mede dankzij de zuiderse inbreng van Walter de Silva, hoofd van VW's ontwerpafdeling, ontbreekt het de Up zeker niet aan flair. Het concept is goed doordacht en straalt optimisme uit. De vorm van het lachende mondje die de sympathieke snuit siert, wordt bijvoorbeeld consequent herhaald in de dubbel uitgevoerde gordellijn en de inkepingen in de achterbumper. De achterklep, geflankeerd door verticale lichtunits, lijkt op een kaderloos televisiescherm, maar is in werkelijkheid weldegelijk op een solide metalen structuur gemonteerd. De deuren zijn aan de grote kant, wat niet zo handig is in een volgeparkeerd stadscentrum, maar de even lange vijfdeurs zal daar ongetwijfeld minder problemen mee hebben. De gordellijn is laag en de ruiten bijgevolg groot, wat een goed overzicht vanuit de bestuurderspositie garandeert en ook de lichtinval in het interieur ten goede komt. Prettig detail vinden we ook dat kinderen achterin op die manier probleemloos naar buiten kunnen turen. Knap van VW dat de ramen, ondanks hun relatieve grootte ten opzichte van het zijportier waarin ze verdwijnen, toch volledig naar beneden kunnen. Jammer is dan weer wel dat de bestuurder en passagier enkel hun eigen ruit kunnen bedienen.
Om de binnenruimte verder te optimaliseren en in één beweging een krachtig uiterlijk te verkrijgen, werden de wielen zoveel mogelijk op de uithoeken ingeplant. Het karretje is 3,54m lang, 1,64m breed en 1,48m hoog en weegt rijklaar 929kg. Om een lang verhaal kort te maken: met het uitwendig ontwerp van de Up zit het wel snor. Het is zelfs VW's expliciete ambitie dat de Up net zoals de originele Beetle uitgroeit tot een rasecht icoon. Maar of het koetswerk ook voldoende uitstraling heeft om zo'n wervelwind in autoland te doen ontstaan, valt nog af te wachten.