Volkswagen's eerdere pogingen om voet aan wal te krijgen in het uiterst competitieve segment der stadswagentjes, kende met de Lupo en de Fox maar een matig succes. Het lijkt al bij al niet zo eenvoudig om zonder het doelpubliek al te diep in de geldbeugel te doen graaien, hen een kwalitatief hoogstaand product aan te kunnen bieden. Deze in Bratislava gebouwde Up! krijgt de opdracht het tij te doen keren en mag daarvoor rekenen op de naam en faam van het merk enerzijds, en een vanafprijs onder de psychologische grens van € 10.000 anderzijds. De zuinigste benzinemotor met 60pk heeft dankzij Bluemotion ingrepen genoeg aan 4,2l/100km in de gemengde cyclus, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 97gr/km. De meest performante benzineversie puurt 75pk uit de drie cilinders bij 6.200 omwentelingen per minuut, wat een gemend verbruik van 4,7 liter/100km en een uitstoot van 108gr CO2/km met zich meebrengt. Een dieselstoker staat niet op het programma; een electrische versie, E-Up gedoopt, wordt vanaf 2013 wél gecommercialiseerd. Bovendien staat ook een vijfdeurs op de planning en zijn verdere versies zeker niet uitgesloten.
Het interieur is aangenaam ruim en degelijk uitgevoerd. Het overzicht rondom is door de grote en goed uitgekiende raamcomposities bijzonder goed, wat net zo handig is in de stad, de natuurlijke habitat van VW's kleintje. Omgevingsgeluiden worden adequaat buiten gehouden en ook het onderstel draagt zijn steentje bij aan het algemeen comfort aan boord. De binnenkant werd weliswaar strak en sober, maar naar Volkswagen's normen best speels en uitnodigd vormgegeven en die lijn wordt ook doorgetrokken naar de buitenkant. De Up is niet het zoveelste derivaat van het ondertussen al wat uitgemolken typerende VW lijnenspel, maar heeft een heel eigen karakter. Nog steeds sober en ietwat beredeneerd, maar toch sympathiek en bol van originele accenten. Concurrentie is er anderzijds zat in dit segment. De Up zal het moeten opnemen tegen de Citroen C1, Peugeot 107, Renault Twingo, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Subaru Justy, Suzuki Alto, Ford Ka ... om er maar een paar te noemen. Hoewel de Up - naar VW normen - qua ontwerp best origineel en vrolijk uit de hoek komt, én dit bovendien lijkt te kunnen paren aan een voortreffelijk ruimteaanbod en dito bouwkwaliteit, blijft het afwachten of deze A-segmenter volgens het publiek voldoende sex-appeal heeft om de meerprijs te verantwoorden.