Rolls-Royce Phantom Coupé Rijgedrag

Rolls-Royce Phantom Coupé
Bekijk 25 foto's
Door: BV 14-10-2011

De twaalfcilinder onder de eindeloze motorkap van de Phantom heeft een historisch belangrijk slagvolume van 6,75l. De basis voor het blok is een twaalfcilinder van BMW. En om een kat een kat te noemen: die centrale is beter dan wat Rolls ooit gehad heeft. Hier werkt de eenheid samen met een zestrapsautomaat om de achterwielen aan te drijven en ook die hardware is van BMW afkomstig. De aandrijflijn krijgt maximaal 460pk en 720Nm trekkracht te verwerken. Met een leeggewicht van liefst 2,6 ton lijkt dat niet eens overdreven, maar je kan de Coupé niettemin in 5,8 tellen naar 100km/u stuwen en een top van 250km/u laten neerzetten. Dat kost je dan gegarandeerd 10 liter bovenop het verbruiksgemiddelde van 16,5l/100km. Het zou zonde zijn, want de Phantom heeft eigenlijk niets meer te bewijzen. Hij is eerder voorbestemd om inspanningloos op een dikke wolk koppel naar je bestemming te drijven. De Engelsen hebben er zelfs een woord voor. "Wafting" heet dat.

De grote Coupé doet ook achter het stuur weinig moeite om z'n omvang en gewicht te camoufleren. De stuurvelg is smal en heeft een grote diameter. Dat is zonder meer iets van vroeger. En het werkt. De bekrachtiging is dan wel licht en het koetswerk gaat met veel overgave leunen als het van richting moet veranderen - dat is iets helemaal anders als gevoelloos en ongecontroleerd zijn. De stuurvelg communiceert wat de voorwielen doen en de elektronisch gestuurde ophanging kijkt niet op een centimeter veerweg maar tolereert niet dat de koets gaat zwalpen of wiegen. Comfort met grote C. Dat past perfect bij de Luxe met grote L die je binnenin vindt.

Geef commentaar
comments by Disqus