Rolls-Royce Phantom Coupé Conclusie

Rolls-Royce Phantom Coupé
Bekijk 25 foto's
Door: BV 14-10-2011

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen. De Rolls Royce Phantom Drophead Coupé op onze testbank kost minstens € 449.636. Daarmee is het de duurste Coupé ter wereld. Er zijn wel opties, maar eigenlijk is dat een lelijk woord. De Rolls Royce Phantom kan je "personaliseren". De constructeur vervult met plezier je meest uiteenlopende wensen. Daarover praten, laat staan er een prijs op kleven, past niet binnen de stijl van het merk. Dat is niet discreet.

Zodra de gevleugelde beeltenis, de Spirit Of Ecstacy, bovenop de blinkende radiatorgrille de hoek omdraait (jaja, met een druk op de knop verdwijnt het beeldje) oogst je nieuwsgierige blikken. Je kan natuurlijk niet verwachten dat een tweedeurs met een lengte van 5,61m, een breedte van net geen twee meter en een hoogte van 1,58m ongemerkt voorbij gaat. Maar de Britten hebben wel overal een antwoord voor klaar. Wil je niet zelf in de kijker lopen, neem dan achteraan plaats achter de -niet toevallig- zeer dikke C-stijl en laat je chauffeur het werk doen. De Drophead Coupé permitteert zich twee opvallende stijlelementen. De eerste is een motorkap in aluminium en de tweede zijn tegengesteld openende voorportieren. Die zorgen ervoor dat je in alle omstandigheden elegant kan instappen.

Je merkt aan de binnenzijde van deze Brit niets van eigenaar BMW en de filosofie is uniek gebleven. Het interieur is geheel getooid in leder en hout dat met de hand is bewerkt. Je verzinkt je schoenen in diep tapijt en de zin voor detail kent z'n gelijke niet. De zetels van de Phantom steunen op dezelfde manier als een goed salon dat doet. Je kan er uren in zitten zonder een spier te verrekken. Maar het zijn natuurlijk geen kuipzetels.

De twaalfcilinder is gebaseerd op de eenheid die ook de BMW 7 aandrijft. Hier heeft die een slagvolume van 6,75l. Er was een tijd dat het bedrijf het vermogen omschreef als "voldoende", maar anno 2011 komt je daar niet meer mee weg. De achterwielen krijgen 460pk en 720Nm te verwerken. Je kan in 5,8 tellen naar 100km/u en haalt een top van 250km/u. Dat ook effectief doen zou echter zonde zijn. De Phantom Drophead Coupé is voorbestemd om inspanningloos op een dikke wolk koppel naar je bestemming te drijven. De Engelsen hebben er zelfs een woord voor. "Wafting" heet dat.

Geef commentaar
comments by Disqus