Dat een break ruim moet zijn, lijkt haast vanzelfsprekend. En toch, vele merken lijken gezwicht voor de lokroep waarmee hedendaagse SUV's en compacte monovolumers met gestaag succes middelgrote gezinnen lijken te verleiden. Een break in het D-segment moet naast praktisch zijn, voortaan ook leuk ogen. Liefst zelfs wat weg hebben van een coupé, godbetert. Niet zo bij Skoda. De Superb Combi werd duidelijk ontworpen met in de eerste plaats een riant plaatsaanbod voor ogen. En voor het geval dat niet zou volstaan om potentiële kopers over de schreef te trekken, moest het vlaggenschip van de Tsjechische vloot bovendien met een uitermate scherp prijskaartje voor de dag kunnen komen, zonder er daarom ook goedkoop uit te zien. Geen makkelijke opgave voor de tekenafdeling van VW's budgetlijn, maar medelijden is natuurlijk niet aan ons besteed. Hoog tijd dus om na de Berline, ook de Combi even serieus op de rooster te leggen.
Zeven op de tien Superb kopers kiezen vandaag voor de versie met de grote koffer. Van alle verkochte breaks in het segment draagt 5,3% de Superb Combi badge op de kont. De instapversie is verrassend genoeg een zelfontbrander, want de 1.6 CRTDI met vijf versnellingen en 105pk moet amper € 24.500 kosten in zijn meest eenvoudige livrei. Net daarboven vinden we de obligate Greenline versie terug, die met exact hetzelfde vermogen pronkt maar dankzij enkele technische ingrepen de CO2 uitstoot weet te beperken tot 114gr/km, wat dus momenteel nog het recht opent op een federale premie van 3%. De kostprijs van € 24.950 zakt daarmee nog enkele honderden euro's onder die van de instapper. Vanaf de 2.0 CRTDI worden 140, dan wel 170 paarden via zes versnellingen (€ 26.830) of een DSG bak (€ 29.030) naar de voorwielen geloodst. Een fiscaal interessantere versie met 136pk wordt overigens niét aangeboden. Trekkracht op de vier wielen is desgewensd leverbaar mits het neerleggen van € 32.830 voor de 140pk uitvoering. Benzinerijders komen aan hun trekken vanaf € 24.730 en worden voor dit bedrag getrakteerd op een 125pk sterke TSI 1.4 krachtbron. Hogerop staat de 1.8 TSI met 160pk in de catalogus € 25.630 geprijsd, en mits het stijgen van één uitrustingsniveau zijn ook de 2.0 TSI (200pk, DSG) of een brute 3.6 V6 FSI (260pk, DSG én standaard vierwielaandrijving) leverbaar.