Skoda gelooft nog in het adagio dat een break in de eerste plaats ruim moet zijn. Als budgetoplossing binnen de VW-groep, is natuurlijk ook het prijskaartje een doorslaggevende factor bij het verleiden van het potentieel klienteel. En die filosofie werpt duidelijk vruchten af, want in het breaksegment draagt 5,3% van de breaks de Superb Combi badge op de kont. De instapversie is verrassend genoeg een zelfontbrander, want de 1.6 Tdi met vijf versnellingen en 105pk moet amper € 24.500 kosten in zijn meest eenvoudige livrei. Net daarboven vinden we de obligate Greenline versie terug, die met exact hetzelfde vermogen pronkt maar dankzij enkele technische ingrepen zoals een start/stop systeem, de CO2 uitstoot weet te beperken tot 114gr/km en daarmee dus momenteel nog het recht opent op een federale premie van 3%. De kostprijs van € 24.950 zakt daarmee nog enkele honderden euro's onder die van de instapper. Vanaf de 2.0 CRTDI worden 140, dan wel 170 paarden via zes versnellingen (€ 26.830) of een DSG bak (€ 29.030) naar de voorwielen geloodsd. Een fiscaal interessantere versie met 136pk wordt overigens niét aangeboden.
Noch met het exterieur, noch met het interieur wil de Superb iemand iets voorliegen. De kolos rijdt zoals hij eruit ziet: comfortabel maar zonder blijk van expertise in de bochten. Het door ons geteste 2.0 turbodieselblok is tegelijk zuinig en aangenaam in de omgang. Ons testgemiddelde, en daar hebben we niet eens ons best voor moeten doen, ligt met 5,9 liter/100km maar een beetje boven het opgegeven verbruiksgemiddelde van 5,4 liter/100km. Dat is best een impressionant cijfer voor een toch 1.547kg wegende lobbes, in rijklare toestand. Met een tank van 60 liter brengt Skoda's vlaggenschip je dus zo'n 1.000km ver vooraleer je moet bijtanken. Aan boord is het best aangenaam vertoeven en ergonomisch, maar voor originaliteit of bovenmaatse kwaliteit ben je bij de Tsjech niet aan het juiste adres. De gebruikte materialen in de boordplank zijn degelijk maar het geheel weet je ziel niet te beroeren. Vooraan is de ruimte correct, achteraan is ze bijzonder enorm. Ook is de koffer met een laadvolume van 633 liter natuurlijk praktisch. Met neergeklapte achterzetels krijg je 1.865 liter weggestouwd, maar voor een vlakke laadvloer moet je bijbetalen. De standaarduitrusting is wat gierig bemeten, zo zijn een radio of snelheidsregelaar niet standaard, maar de opties zijn wel correct geprijsd. Zo goed als alle veiligheidsuitrusting is standaard, maar verwacht geen innovatieve systemen. Als het ruimte-aanbod van deze Superb Combi voor jou een beslissende factor is, moet de Tsjech voor weinig, zo niet geen concurrenten de duimen leggen als het op een goede prijs/kwaliteit verhouding aankomt.