Deze nieuwe Ypsilon distantieert zich van de wat knuffelige, schattige lijnen van haar voorgangster. Lancia heeft begrepen dat dit het mannelijk publiek niet echt kon bekoren. Die koerswijziging vertaalt zich onder meer in kleinere en spitsere lichtbakken, kortere overhangen en subtiele glooiingen in de flanken. Een grote verchroomde grille, verchroomde omlijstingen van de mistlichtzittingen en een fraai gewelfde, als een deksel op de kooi liggende motorkap, geven de snuit meer karakter en tonen hem breder dan hij werkelijk is. Achteraan wordt dat effect bijgetreden door knappe LED achterlichten en een erg schuin aflopende kofferlijn, met een achterruit die lijkt over te gaan in het koetswerk - zoals bij grote zus, de Delta.
De voorruit werd wat meer naar voor geplaatst en de Ypsilon gaat voortaan standaard als vijfdeurs door het leven. Een wijziging die optisch wat wordt afgezwakt, want de achterklinken werden weggemoffeld in de deurlijsten. Niet echt origineel meer, maar wel mooi uitgevoerd. Je kleuter vindt het wellicht maar niks, want die dingen zitten verdaaid hoog. Met een lengte van 384cm, een breedte van 167cm, een hoogte van 151cm en een wielbasis van 239 cm, biedt de nieuwe Ypsilon plaats aan vier, dan wel vijf personen (optionele derde stoel achteraan voor € 50).
De lijnen werden uitgetekend in functie van het harmonieus samenvallen van de uitvoeringen in twee kleuren. Er zijn 2 pastelkleuren, 2 drielagige nuances, 4 metaaltinten, 4 parelmoerkleuren met iriserend effect en dus ook 4 tweekleurige uitvoeringen beschikbaar. Met al dat chroom en de spitse, heldere lichtunits, doet deze Ypsilon ons nog het meest denken aan een typische Italiaanse scooter: eerder neutraal van geslacht en zeker niet lelijk, maar sneller klopt je hart er nu ook weer niet van.