Het echte nieuws schuilt onder de motorkap. De voor 75% uit nieuwe onderdelen opgebouwde 1,6 liter diesel loodst 130pk naar de voorwielen bij 4.000t/min en trakteert de monovolumer op een royaal koppel van 320Nm vanaf 1.750t/min. Volgens Renault blijven de kosten aan de pomp beter binnen de perken dan bij eender welke concurrent. Het officiëel verbruiksgemiddelde bedraagt 4,4l/100km, maar de realiteit is zoals steeds een pak minder optimistisch. Wij schreven een gemiddelde van 6,0l/100km op, wat op zich niet verkeerd is voor een wagen met dergelijke frontale afmetingen. De nieuweling doet het daarmee - uiteraard - een pak beter dan de vorige eenheid, de 1.9 Dci. Dankzij ingrepen zoals een nieuw stop-startsysteem en energierecuperatie bij het remmen, daalde de CO2 uitstoot tot een lage 115gr/km. De Fransen hebben het vierkante blok naar eigen zeggen tsjokvol nieuwe (F1-)technologiëen gepropt om dit te bereiken en hebben er maar liefst 30 patenten op lopen. Verder marketinggezwets zullen we je besparen, maar de motorbouwers uit Cléon hebben naast zich te concentreren op vermogen en zuinigheid, vooral aandacht gehad voor een strak gedirigeerd motororkest. En toegegeven, ze zijn daarin over de hele lijn geslaagd. Want wat klinkt deze zelfontbrander zeemzoet en harmonieus, wat klimmen die kleine cylindertjes gretig in de toeren.
Goed nieuws dus, maar monovolumers zijn doorgaans niet gezegend met een ophanging ontworpen om al te enthousiast gegallopeer in toom te kunnen houden, comfort staat immers voorop in de wenslijst van doelgroep. Dus zijn we benieuwd of al dat motorbejubel geen maat voor niets is geweest, eens we de Fransman de vrije teugels laten. Zoals te verwachten valt is de Scénic geen afgetraind scheurijzer maar een comfortabel rijdende machine. En toch, gezien de hoge koets en dito zwaartepunt vallen de rolbewegingen in de bochten erg goed mee. Het onderstel weet wel weg met de paardenkrachtjes, en ook bij stevig insturen behoudt de Fransoos verrassend goed de gekozen rijlijnen, hierin weliswaar bijgestaan door zijn elektronische beschermengelen. Enkel het stuurgevoel kan beter: veel feedback van het onderstel komt er niet door en tijdens snelle bochten vinden we de bekrachtiging artificieel zwaar aanvoelen.
Geef commentaar
comments by Disqus