De binnenkant van het Privilège uitrustingsniveau is zonder meer uitnodigend te noemen met zijn beige stoffen/imitatielederen binnenbekleding. Ook kunnen we de boordplank, die als een gigantische chocoladeboon gedrapeerd ligt over de hele breedte van het front, best wel smaken. Alle zitplaatsen zitten prima en zijn ruim. Achteraan is het goed vertoeven, ook voor volwassenen, al is de knieruimte voor die laatsten toch wat nipt. Als bestuurder kijk je uit op een opgeruimd stuurwiel en dito boordplank, want de meeste bedieningsinstrumenten zijn gegroepeerd per taak op verschillende locaties in het interieur verspreid. Het is aanvankelijk even zoeken welk knopje of wieltje welke functie bedient, maar we kunnen wel vrede nemen met de manier waarop deze Scénic in het dagelijkse leven in te stellen valt. De boordcomputer lees je af op een breed, in verschillende sferen in te stellen schermpje in de boordplank, die met een gigantische overhang is opgezadeld om reflecties te weren. Dat lukt ook aardig, maar wij kunnen door die zonnekap nooit zonder te bukken de bovenkant van het schermpje zien, zelfs met de bestuurdersstoel in de laagste positie ingesteld. Het TomTom schermpje is een tikkeltje lager gemonteerd en heeft dat probleem niet. Dit ingebouwd navigatiesysteem, compleet met een aparte bedieningscluster in de middenconsole werkt trouwens snel en precies én is bovendien mooi geïntegreerd in het interieur ... we hebben het al anders gezien. De gemonteerde geluidsinstallatie (€ 300) klinkt vol en krachtig en leest verschillende geluidsbronnen uit zonder moeilijk te doen, maar we missen wel wat instelmogelijkheden. De Bluetooth connectie verloopt eveens vlekkeloos. Voor € 1.700 kan je een lederen interieur met verwarmde voorzetels laten monteren, alhoewel de standaard stoffering in deze versie zeker over voldoende cachet beschikt.
De koffer is met zijn volume van 437 liter meer dan groot genoeg voor de behoeften van een gemiddeld gezin. Om af en toe wat grotere zaken te versjouwen, kan je de achterste zetels individueel omhoog klappen en eventueel volledig verwijderen. Hierdoor kan je de kofferruimte in een wip en een gauw opwaarderen tot 1.837 liter met de mogelijkheid er stukken tot maximaal 2,5 meter lengte in weg te toveren. Renault is heer en meester in het aanbieden van opbergvakjes op de meest onverwachte plaatsen, en dat is bij deze Scénic niet anders. Vanaf de Dynamique uitvoering heb je recht op heel wat extra stockageruimte: onder de stoelen, in de vloer, in de riante middentunnel ... Letterlijk overal kunnen je koters en jezelf hun prullen kwijt. Voor de belangrijkste mensjes op aarde monteren de Fransen daarnaast nog opklaptafeltjes aan de rug van de voorstoelen en optrekbare zonneschermpjes in de zijportieren. Maar al dat scharnierend plastiek heeft ook zijn prijs, want er is op hobbelige wegen wel altijd wat gerammel of gekners te horen. Samen met de voor verbetering vatbaar zijnde geluidsisolatie op autosnelwegen, kan het dus een drukke bedoening worden binnenin. De afwerking van het interieur kan er ook voor iets tussen zitten, want die laat hier en daar wat steekjes vallen met panelen die niet altijd perfect op elkaar durven aan te sluiten of niet piekfijn ontbraamd zijn.