De hype rond grote MPV's à la Renault Espace ligt al even achter ons, maar middelgrote ruimtewonders blijven wel nog steeds een stevig marktaandeel behouden in de Belgische vierwielhitparade. Renault, Frans autobouwer en aanvoerder van die lijst, speelt daarin een pioniersrol. Haar kaskrakers Scénic en Grand Scénic doen de filosofie van het concept dan ook al meer dan 15 jaar alle eer aan, met hun voor het C segment erg ruime interieur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Renault precies deze familie uit het gamma de opdracht meegaf om de nieuwe zelfontbrander te introduceren, die binnenkort het mooie weer zal moeten maken in zowat de hele vloot. De 1,6 liter Energy Dci 130 vervangt de 1,9 Dci en pakt uit met een lager verbruik en dus ook uitstoot. Die dalen allebei met zo'n 20% zonder op het vermogen te beknibbelen. De CO2 uitstoot zakt met name tot 115gr/km, hierdoor mag de Scénic zichzelf vandaag kronen tot de zuinigste van zijn soort.
De Renault Scénic Privilège Dci 130 die wij op de pijnbank leggen, kost zonder extraatjes € 28.350. Slechts € 550 meer dan de al bijzonder goed uitgeruste Dynamique uitvoering, maar heel veel meer krijg je er dan ook niet voor bij. Een snelheidsregelaar, elektrische ruiten, openen/starten zonder sleutel, een ingebouwd navigatiesysteem ... het meeste zit er in de Dynamique uitvoering al allemaal op. Uiteraard hebben de dames en heren op het hoofdkwartier in Boulogne-Billancourt nog wat lekkers overgehouden om op de optielijst te zetten. Onze testwagen is bijvoorbeeld uitgedost met een panoramisch open dak (€ 1.000), metaalkleur (€ 475), relax hoofsteunen achteraan (€ 200), een Europese kaart voor de ingebouwde TomTom (€ 120 voor het SD kaartje), een volwaardig reservewiel (€ 50), 17" Sari velgen (€ 300) en een Radiosat geluidsinstallatie van Arkamis met Bluetooth functionaliteit (€ 300).