Renault koos haar succesnummers Scénic en Grand Scénic als eerste uit om haar nieuwe zelfontbrander te introduceren. De 1,6 liter grote Energy Dci 130 krachtbron vervangt de 1,9 Dci en prijst zichzelf aan door zijn lagere verbruik en uitstoot. Beide waarden dalen met 20%, zonder in ruil op het vermogen te beknibbelen. De CO2 uitstoot zakt tot 115gr/km en met die waarde kroont de Scénic zichzelf wel meteen tot de zuinigste van zijn soort. Het testverbruik bedraagt 6,0l/100km op een gemengd parkoers, waardoor je met de 60 liter grote dieseltank bijna 1.000km ver raakt. De erg soepele en aangenaam klinkende diesel wordt gekoppeld aan een correct schakelende zesbak en een onderstel dat rijcomfort weet te paren met voldoende rijplezier. Het uiterlijk is niet bepaald mooi of verrassend, maar alles draait in deze klasse natuurlijk om de binnenruimte. Renault bevestigt als rasechte Franse autobouwer dan ook alle cliché's: het interieur is ruim, flexibel en toegankelijk; de stoffering is prettig en eigentijds maar de afwerking kan nog een stuk beter, net zoals enkele ergonomische details. Het interieur van onze testwagen is in een smaakvolle beige stof/imitatieleder mengeling uitgevoerd. Desgewenst kan je opteren voor een lederen binnenbekleding in combinatie met verwarmbare voorzetels (€ 1.700).
De Renault Scénic Privilège Energy Dci 130 die wij op de pijnbank legden, kost zonder extraatjes € 28.350. Slechts € 550 meer dan de al bijzonder goed uitgeruste Dynamique uitvoering, maar heel veel meer krijg er dan ook niet voor bij. Het contrast met instapversie Authentique is qua standaarduitrusting veel groter maar de geteste motor is in die uitvoering niet beschikbaar. Vanaf de Dynamique uitvoering zitten een snelheidsregelaar, elektrische ruiten, openen/starten zonder sleutel, een ingebouwd navigatiesysteem en veel meer leuks al allemaal standaard gemonteerd. Voor shopaholics zijn er gelukkig nog wat items overgebleven op de optielijst: onze testwagen is bijvoorbeeld opgewaardeerd met een panoramisch open dak (€ 1.000), metaalkleur (€ 475), relax hoofsteunen achteraan (€ 200), een Europese kaart voor de ingebouwde TomTom (€ 120 voor het SD kaartje), een volwaardig reservewiel (€ 50), 17" Sari velgen (€ 300) en een Radiosat geluidsinstallatie van Arkamis met Bluetooth functionaliteit (€ 300). Alhoewel alle veiligheidssnufjes standaard worden gemonteerd, kan je desgewenst nog xenonlichten (€ 750) en een achterruitrijcamera in combinatie met parkeersensoren voor en achter (€ 350) laten monteren.