Aan boord van de Fiesta valt meteen op hoe fijn het stuur in de hand ligt. Al vanaf de eerste meters krijg je er een solide, vertrouwd gevoel bij. Het stuurwiel overtuigt meteen: dikke velg, zacht maar met voldoende grip, prettig formaat. Ondanks de elektrische bekrachtiging lijkt de stuurinrichting de voortrein heel direct te mogen aansturen en dat voel je. De Fiesta geniet van een uitstekende rechtuit stabiliteit en laat een gezonde portie stuurmanskunst zonder morren toe. We zeiden het al eerder, het onderstel behoort tot de beste uit zijn segment. Dat dit enigszins ten koste gaat van het comfort, is haast onvermijdelijk. Op hobbelige banen durft het karretje wel wat te stuiteren en is de werking van de ophanging duidelijk hoorbaar in het interieur. Maar we gaan nog even door op het positieve elan: het motorblok kreeg een goed uitgespreide vermogenscurve aangemeten, waardoor de trekkracht lineair wordt afgegeven tot aan de begrenzer. Het ECOnetic sausje heeft de kruiding van het blokje dus duidelijk niet om zeep geholpen. Gekoppeld aan een aangenaam schakelende bak staat de aandrijfeenheid dus garant voor heel wat rijplezier. Ook het motorgeluid mag er best zijn en tot snelheden rond de 140km/u worden rol- en windgeluiden behoorlijk uit het interieur geweerd. Een prettige machine voor lange ritten dus, al had er dan wel een zesde versnelling in gemogen.
De enige spelbederver zijn de energiebesparende banden, want ze knotten het potentieel van het onderstel toch enigzins in wanneer je het probeert te benutten. Bij gevorderde pogingen tot sportief rijgedrag gaan de dingen al snel aan het piepen. Het blijft controleerbaar en voorspelbaar, en in die zin blijft het allemaal best plezant, maar er had meer in gezeten. Wie een grotere velgenmaat wil monteren om de volle capaciteiten van blok en onderstel te benutten is er aan voor de moeite, want dat is niet toegestaan. Het opgegeven gemengd verbruik van 3,6l/100km wordt natuurlijk niet gehaald, zo gaat dat jammer genoeg tegenwoordig. Bij gematigde autosnelwegritten gecombineerd met wat stadsgerij - typisch pendelverkeer dus - kregen wij het gemiddeld verbruik niet onder de 5,1l/100km. In combinatie met een 40 liter grote dieseltank kom je daarmee theoretisch 780km ver. Het voor 2012 aangekondigde start/stop systeem zal het stadsverbruik ongetwijfeld wat meer kunnen drukken.