Tussen de voorwielen van de DB9 ligt een 5,9l grote V12. Een eenheid die geheel atmosferisch is en bijgevolg niet meer dan 477pk opwekt maar toch een verrassend grote trekkracht van 600Nm aan de transmissie weet af te leveren. Aston Martin biedt nog een handbediende zesbak aan, maar dit testexemplaar was voorzien van een automaat die even veel verhoudingen heeft. Ook die is nog van het conventionele type - met een koppelomvormer. Dat is een uitstervend ras in deze tijden van almaar grotere efficiëntie, maar je moet niet meteen concluderen dat de schakeldoos de fout in gaat. Alleen in de manuele stand, wanneer de schakellepels aan het stuur de versnelling dicteren, mocht de eenheid wel wat alerter reageren.
Op papier haalt de DB9 Volante een top van 306km/u en sprint hij in 4,8 tellen naar 100km/u. Cijfers die hij het liefst in rechte lijn neerzet, want hoewel de besturing licht, communicatief en alert is heeft het onderstel het in de bochten niet altijd even makkelijk met dat potentieel. De gesloten variant is daar dankzij een grotere stijfheid wellicht een tikkeltje beter in. Wat je de Britten dan weer niet moet leren, is hoe een V12 klinken moet. De soundtrack is ronduit indrukwekkend. Het verbruik helaas ook - de gemengde cyclus kost je met een pluim op het pedaal al 15,6l/100km.