Aston Martin verzint de jongste tijd met de regelmaat van de klok nieuwe modelvarianten. Maar de kern van het gamma, dat blijft de DB9. Dat is de sportwagen die in rechte lijn teruggaat tot de bolides waarmee James Bond in ons filmdossier grote sier maakt. De gesloten DB9 staat sinds 2003 in de catalogus en kost in België minstens € 166.100. De dakloze editie kost € 13.200 extra en werd een jaar later aan het aanbod toegevoegd.
Aan de buitenzijde is van de leeftijd weinig te merken. Het lijnenspel is krachtig, maar ook klassiek. Wellicht is het daarom dat de DB9 nog maar weinig last heeft van ouderdomsverschijnselen. Bij de Volante ligt bovenop de 4,71m lange en 1,87m brede koets een stoffen afdekkap. Het spreekt voor zich dat die geheel elektrisch in de koffer verdwijnt.
Op papier is de DB9 een vierzitter, maar je gebruikt de achterste zitjes best alleen in noodgevallen. De inrichting is met veel zacht leder, aluminium en houtaccenten duidelijk die van een luxueuze GT. De voorzetels sluiten zich duidelijk aan bij die opstelling. Comfort over lange afstand was duidelijk een prioriteit.
Voor de aandrijving zorgt een werkelijk subliem klinkende atmosferische 5,9l V12 die 477pk en 600Nm opwekt. Dat is voldoende voor een top van meer dan 300km/u en een acceleratietijd vanuit stilstand richting 100 van 4,8 tellen. Om een bochtenridder te zijn is deze Brit iets te comfortabel en de dakloze Volante niet stijf genoeg. Maar een snelle reisauto is het zeker.