Audi stelt samen met de facelift een compleet nieuwe instap-benzinemotor. Die heeft een inhoud van 1.8l maar bulkt van de nieuwe technologie. Enerzijds een geavanceerde turbolader met een bijzonder lage reactietijd en anderzijds een systeem dat de injectie in staat stelt om zowel direct als indirect brandstof te injecteren. Dat eerste zorgt voor een betere vermogensopbrengst terwijl het tweede de uitstoot en het verbruik helpt reduceren.
Wat uit de uitlaat komt is nu al in overeenstemming met de Euro 6 emissienorm en het verbruiksgemiddelde van de Sportback in combinatie met een handbediende zesbak bedraagt amper 5,7l/100km. De eenheid wordt daarin natuurlijk geholpen door een start/stop-systeem en een elektromechanische stuurbekrachtiging maar het blijft en prestatie die wat aanmoediging verdient. Met 136gr CO2-afgifte per kilometer blijft België echter in gebreke, zeker als je weet dat wat uit de uitlaat van zuiniger diesels komt nog altijd veel schadelijker is voor mens en omgeving.
Tegelijk heeft Audi het onderstel herwerkt met nieuwe combinaties van veren, dempers en stabilisatorstangen voor wat meer soepelheid op een rechte weg en meer stijfheid in de bochten. Maar aan het onvoorwaardelijk onderstuurde karakter is niets gewijzigd en hoewel de elektronica steeds efficiënter aan symptoombestrijding doet, heeft de A5 nog lang niet de wegligging die bij z'n looks passen. Dat Audi zich daarvan bewust lijkt te zijn, blijkt ook uit de volledig herwerkte stuurinrichting. Die alleen bespaart 0,3l wegens geheel elektromechanisch maar de zeer directe overbrenging is een duidelijke poging om wat sportiviteit te injecteren. De bekrachtiging is adaptief en zeer licht bij lage snelheden tot zeer zwaar als het snel gaat, met uitersten die te ver van elkaar liggen waardoor je eigenlijk nooit weet hoeveel kracht je op het kleine stuurtje moet zetten. Als je reactief rijdt is dat geen probleem - rij je actief dan is het best vervelend. In het begin althans. En je moet dan wel kordaat sturen, feedback geeft het systeem helemaal niet. Die twee worden vaak verward en de ingenieurs maken daar dankbaar gebruik van.
De nieuwe instapmotor is dan weer ronduit indrukwekkend. De 1.8 ontwikkelt 170pk en weet ook nog eens 320Nm trekkracht op te wekken over een zeer breed toerentalgebied. De zesbak schakelt wat ons betreft iets te klinisch, al is dat echt detailkritiek. Belangrijker is dat de motor nooit overkomt als een instapmotor. Dat merk je al aan de sprinttijd. De voorwielaangedreven variant rijdt al 100km/u na 8,2 seconden en gaat door tot 230km/u. Bovendien is de motor merkbaar het best in z'n sas tussen 60 en 150km/u met tussensprinten die opvallend vlot zijn. Je hoeft er niet eens hoge omwentelingssnelheden voor op te zoeken, terwijl dat bij compacte benzinemotoren (zelfs turbo's) toch traditioneel een heikel punt is.