De 1.3 DDiS heeft ons aangenaam verrast. Een topsnelheid van 165km/u en een opgegeven acceleratie op de sprint van stilstand tot 100km/u in 12,7 seconden zijn dan wel geen cijfers die tot de verbeelding spreken, maar de techneuten uit Hamamatsu wisten, met het zicht op dagelijks gebruik, wel het beste te halen uit dit kleine blokje. Dit kregen ze voor mekaar door het te paren aan een prima gespreide vijfbak. Het maximale koppel van 190Nm wordt eerder abrupt bereikt aan 1.750t/min en keldert voelbaar vanaf zo'n 3.000t/min. Bovendien blijkt het dieseltje ook het stilst te ronken tussen deze toerentallen. Bij 120km/u draait de motor in zijn vijf zo'n 2.750t/min, wat dus best wel gunstig is. Het gemiddeld opgegeven verbruik tikt af op 4,2l/100km en stoot daarbij 109gr/CO2/km uit, wat je recht geeft op een federale premie van 3%. In de realiteit toonde de boordcomputer ons een gemiddeld verbruik van 5,4l/100km. De 1.2 benzinemotor trakteert je desgewenst op 94pk bij een gemiddeld verbruik van 5,0l/100km en een CO2 uitstoot van 116gr/km. De koppelcurve van deze laatste is veel vlakker dan die van de oliestoker en het maximale vermogen ontluikt pas vanaf 6.000t/min.
Met de vier willen kordaat op de hoeken ingeplant, verwacht je natuurlijk een snedig rijgedrag. Die verwachtingen worden grotendeels ingelost, want de Swift helt nauwelijks over bij scherp bochtenwerk. De McPherson voorophaninging en de torsieas achteraan doen hun werk uitstekend, maar 's lands notoire verkeersinfrastructuur dwingt de Swift af en toe bokkensprongen te maken als je een bocht net iets te gretig wil insturen. Zonder erg overigens, want het stuur geeft voldoende informatie aan de bestuurder en geeft je ten allen tijde controle over de wagen. En dat doet het zonder zwaar aan te voelen, wat net zo handig is bij het parkeren. Bij een normale rijstijl filtert het onderstel de meeste oneffenheden netjes weg.
Het dieselblokje kon het onderstel van onze leeg 1.065kg wegende testwagen, nauwelijks in verlegenheid brengen, zowel met in- als uitgeschakeld ESP. Als je veel aandacht schenkt aan een goed schakelmoment, verschaft de krachtbron je veel meer rijplezier dan je op papier zou vermoeden. De remmen - geventileerde schijven vooraan, trommelremmen achteraan - zijn correct gedimensioneerd. De Grand Luxe Xtra krijgt overigens ook schijven achteraan.