Suzuki Swift 1.3 DdiS Interieur

Suzuki Swift 1.3 DdiS
Bekijk 18 foto's
Door: BV 12-09-2011

Als je in deze Swift stapt wordt je niet overdonderd door veel bling bling of schreeuwerige kleurencombinaties. Zoals een ideale schoonzoon houdt de Jappaner het erg braaf: rustig antraciet met hier en daar een vleugje zilver. Zelfs in het donker straalt het interieur kalmte uit met zijn wit gloeiende wijzerplaten en rood verlichte knoppen. De stoelen zitten sportief en bieden voldoende ruimte, ook aan grote mensen. Het zitvlak is lekker groot, voelt comfortabel aan en de zijdelingse steun is uitstekend. De afstelling van de zetels gebeurt mechanisch, het stuur is enkel in de hoogte regelbaar. De topversie Grand Luxe Xtra (€ 18.199 laat dan weer wel toe het stuur in de diepte te regelen, naast een snelheidsregelaar (die niet als optie op lagere versies mogelijk is), een sleutelloos startsysteem, automatische klimaatregeling en een lichtsensor. Suzuki gebruikt bij nader inzien heel wat verschillende texturen en materialen in het interieur, zonder dat het evenwel storend werkt. We waren het meest gecharmeerd door de bekleding van het dashboard, bekleed in een soort wafelpatroon dat het invallende licht wat dempt. Ook voelen de knoppen van de geluidsinstallatie, uitgevoerd in een soort mat velours, heel aangenaam aan. Wat ons betreft hadden de binnenhuisarchitecten van Suzuki zich voor de hele plastiekboetiek tot die twee materialen mogen beperken. Een lederen binnenbekleding is wel als optie (€ 1.159) verkrijgbaar, net als navigatie (prijs niet bekend). De geluidsinstallatie leest via de standaard USB overigens ook zonder morren je iPod uit.

Omdat de voorruit nogal rechtop staat, hebben bestuurder en bijrijder heel wat vrije ruimte voor zich. Ondanks het feit dat de wagen met een hoogte van 1m51 bepaald geen hoogtewerker is, zit het dak een heel eind boven je kruin. Bovendien heb je in de Swift niet het gevoel dat je met je achterwerk op het asfalt zit. Al die factoren samen zorgen ervoor dat je binnenin een veel ruimer gevoel hebt dan zijn buitenafmetingen zouden doen vermoeden. En dat geldt niet alleen voor de voorste inzittenden, want zelfs volwassenen hebben het er best naar hun zin. Isofix bevestigingspunten voor 2 kinderstoelen en kindersloten maken het het plaatje compleet. De ideale familiewagen?

Er is slechts één spelbreker, en dat is de koffer. Nu is een volume van 211 liter (528 liter met neergeklapte 60/40 achterbank) niet uitzonderlijk klein voor een wagen van dit kaliber. Maar in combinatie met de hoge laaddrempel en de kleine opening is dit voor ons een "of" koffer: je kan er de kids mee van school halen, óf je sportzak mee vervoeren op weg naar de fitness, óf de weekinkopen mee gaan doen (twee plooibakken naast elkaar lukt nét niet). Maar dergelijke ritjes combineren, is haast onmogelijk. De royale ruimte voor de passagiers heeft dus zijn prijs.

Geef commentaar
comments by Disqus