De New Swift heeft veel gemeen met zijn voorganger. Hij werd wat groter (9cm) en zag zijn wielbasis groeien met 5cm. Geen wereldschokkende veranderingen dus. Het karretje oogt nog steeds lekker compact, met de vier wielen netjes op de uithoeken van het koetswerk. De nieuwe lichtblokken hebben een moderne toets gekregen, vooral achteraan is de combinatie van rood en wit glas ronduit geslaagd. In de voorbumper vinden we mistlampen terug. Onder onze testwagen staan sportieve zestien-duimers die de bolle wielkasten mooi weten te vullen. De flanken zijn erg geprononceerd wat het model een athletisch figuur bezorgt, terwijl alles boven de deurlijn onder een redelijk grote hoek naar binnen plooit, met uitzondering van de voorruit. Die laatste staat eerder rechtop, maar daar komen we later nog op terug. De kofferklep is vrij klein, met als gevolg dat de laaddrempel nogal hoog is.
De bi-tone optie, leverbaar op alle versies overigens, laat je toe het dak en de buitenspiegels in een andere kleur te laten spuiten dan het koetswerk. Suzuki biedt 6 combinaties van rood, wit en zwart aan. Deze kleurstellingen geven aan de wagen een nog hippere uitstraling, en desgewenst kan je nog opteren voor extra Decor striping in blauw of grijs. Niet bepaald innoverend, maar wel bij de tijd. Het is overigens een optie die in België wordt uitgevoerd in plaats van in de fabriek. Onze testauto was nog een proefexemplaar en de afwerking was dan ook niet vlekkeloos.
Onvermijdelijk moeten we de vergelijking maken met andere hippe vogels zoals de Citroen DS3 en natuurlijk de Mini One D. Beide hebben echter slechts drie deuren en zijn met een gelijkaardige uitrusting zoals klimaatregeling, een pak duurder. Alhoewel dat de Swift minder nadrukkelijk een statement lijkt te willen neerzetten dan de Duitser en de Fransoos, kan hij best zijn mannetje staan tussen dat Europees gezelschap.