De New Swift borduurt verder op de in 2005 gelanceerde Swift. Hij is wat boller en wat groter, maar aan de algemene lijnen werd niet veel veranderd. Dit karretje is een prettige verschijning met een sportieve knipoog, die zeker met zijn anderskleurige dak en achteruitkijkspiegels, niet misstaat tussen andere hippe vogels zoals de Citroen DS3 en Mini One D. Hoewel we de algemene bouwkwaliteit als in orde beschouwen, kon het spuitwerk van de bi-tone uitvoering (€ 799) ons niet overtuigen. Binnenin is de Swift een ruimtewonder voor de passagiers, maar niet voor je bagage. De stoelen zijn uitstekend en alhoewel het interieur vooral in harde plastiek is opgetrokken, ziet het geheel er vrij stijlvol en rustgevend uit. Deze Suzuki is in alle opzichten een beetje braver (of volwassener?) dan bovenvermelde kassuccessen, zonder dat het echter saai wordt.
De nieuwe 1.3 DdiS dieselmotor puurt 75pk uit zijn vier cylindertjes en geeft een mooi koppel van 190Nm af aan de voorwielen. Mits oordeelkundig schakelwerk staat deze garant voor onverwacht veel pit en navenant rijplezier. Het onderstel kan je met deze 75pk sterke motor echter niet in de fout lokken; ons Belgisch wegdek verteert deze kleine Japanner als een grote. Een aantrekkelijk laag gemiddeld verbruik van 4,2l/100km leveren een CO2 uitstoot van 109gr/100km op, waardoor je momenteel nog geniet van een federale premie van 3%.
Voor € 15.999 bestel je de driedeurs in de Grand Luxe Airco uitvoering, het laagst mogelijke afwerkingsniveau voor de dieselmotor. Voor € 800 krijg je er er op de Swift nog twee deuren bij. De allergoedkoopste Swift wordt voortgetrokken door een 1.2 benzinemotor en is de jouwe vanaf € 10.999.