Het B-segment is zowat het meest competitieve segment in Europa. 1 op 4 nieuwe voertuigen hoort erin thuis. En het groeit. Ook in ons land, al heeft dat vooral met de CO2-premies te maken die de overheid klanten van zuinige auto's op dit ogenblik toestopt. Alles met minder dan 115gr emissie komt ervoor in aanmerking. Dat zijn dan vooral diesels - ook al is de aankoop van zo'n model voor mensen die een beperkt aantal kilometers doen lang niet altijd de beste.
Voor de inmiddels derde generatie van de Yaris is het wel goed nieuws. Met de vorige kwam Toyota nooit in aanmerking voor bovenstaande premies, ditmaal zijn de 1.0 benzine (69pk, vanaf € 14.470 voor de vijfdeurs) met 110gr en 1.4 D-4D (90pk, vijfdeurs vanaf € 16.440) met een minimale uitstoot van 103gr wel in staat om de klant wat extra voordeel op te leveren. De overblijvende motor, de 1,33 benzine met 99pk (vanaf € 16.740) verorbert normaal gezien het grootste deel van de koek, maar omdat die niet kwalificeert gaat Toyota ervan uit dat meer dan de helft van de klanten nu voor de diesel kiest.