In het competitieve B-segment zet Toyota de nieuwe Yaris neer met twee koetswerkvormen (driedeurs en vijfdeurs) en drie motoren. Het gaat om een 1.0 benzine met 69pk en een 1.33 met 99pk. De eerste kost minstens € 14.470 en kaapt omwille van z'n CO2-uitstoot voorlopig 3% overheidskorting weg en de tweede staat vanaf € 16.740 in de catalogus maar is iets te dorstig om op staatsubsidies te kunnen rekenen. De 1.4 D-4D met 90pk haalt wel 15% zuinigheidsbonus binnen, wat de catagolusprijs van € 16.440 (basis) kan temperen.
De Yaris is breder en langer dan voorheen en tegelijk een tikkeltje lager. Omdat het model nu een breder publiek moet aanspreken heeft het merk gekozen voor een dynamischer lijnenspel zonder al te veel speelse accenten, maar wel met een evenwichtige vormgeving.
Vooraan heb je niet te klagen over het plaatsaanbod, maar achteraan is de hoofdruimte voor volwassenen niet riant. Anderzijds is de achterbank behoorlijk hoog en wordt je niet in een vermoeiende stuikhouding gedrongen. De voorzetels steunen voortreffelijk en ook ergonomisch is er over de Yaris geen slecht woord te verzinnen. De nieuwe multimedia-installatie met aanraakscherm draagt daar zeker toe bij. Het zwakke punt van het interieur - en als je het ons vraagt, de ganse auto - is de materiaalkeuze en binnenafwerking. De plastics ogen goedkoop en zelfs wat Toyota probeert te verpatsen als zacht aanvoelende plastics kan lang niet overtuigen. We hebben in het segment al veel beter gezien. In de koffer kan dan weer minstens 286l wat zeer redelijk is en de laaddrempel is de laagste uit z'n segment.
Op vlak van veiligheid laat Toyota geen punten schieten. Er zijn liefst zeven airbags en de ABS met remkrachtverdeler, tractiecontrole en stabiliteitscontrole zijn allemaal standaard.
We reden met de 1.4 D-4D die 90pk en 205Nm achter de hand houdt. Zolang de overheid de aankoop van auto's met een lage uitstoot subsidieert, wordt dat de best verkochte versie in ons land. Het officiële verbruiksgemiddelde bedraagt 3,9l/100km wat betekent dat je er in de praktijk wel komt met een liter of vijf. Bedien de standaard zesbak vakkundig en je haalt 100km/u in minder dan 11 seconden en de top van 175km/u is meer dan adequaat. Het stuur mocht met wat meer overtuiging naar de rechtuitstand terugkeren, maar gelukkig staat aan de andere kant van de balans een zeer volwassen weggedrag. De Yaris voelt niet aan als een compacte auto.