Toegegeven, er zullen niet al te veel particulieren zijn die € 35.000 willen ophoesten voor een relatief kleine, elektrische auto. Ook al hebben de Mitsubishi iMiEV, Citroën C-Zero en deze Peugeot iOn een functioneel vijfdeurskoetswerk. Het zijn eigenlijk drie verschillende auto's maar omdat de pientere ingenieurs steeds enkele details aanpasten hebben ze elk een beetje een eigen karakter.
Van de drie genoemde is de Peugeot iON zowat de leukste om mee te rijden. De Mitsubishi voelt wat zwaar aan, de Citroën staat zacht op z'n poten en deze iOn is juist behoorlijk stevig geveerd. Bij vertragen of remmen is het recupereren van de energie geen storend element in het rijcomfort. Men voelt de subtiele vertraging en kan ze zelfs aanwenden om zo goed als niet de remmen te gebruiken. Mits men wat vooruitziend rijdt kan de iON 150 km afleggen. Dat is 20 km meer in autonomie dan zijn twee soortgenoten uit hetzelfde nest. Het verschil zit hem in het ondoorzichtig kluwen van sturingssoftware waarover bij de ingenieurs geen enkel concreet detail los te weken valt.
Het bestaansrecht van de elektrische auto is dankzij de CO2-problematiek niet langer een vraagteken. En eigenlijk is de cirkel rond. Toen de "koets-zonder-paarden" eraan kwam dacht iedereen aan elektrische aandrijving. Tot Edwin Drake in 1858 in Titusville op 21 meter diepte aardolie vond. Maar het sprookje van het vloeibare goud is door kunstmatig hoge olieprijzen, nakende schaarste en milieugevolgen een klein beetje een nachtmerrie geworden.