Het was maar losse flodder. De vorige Kia Rio. Niet erg sexy en lang niet voldoende afgestemd om in het meest competitieve B-segment potten te breken. In Europa zijn er in dat segment over verschillende koetswerkvormen immers 50 (!!) verschillende modellen te koop.
De nieuwe Rio, dat is wat anders. Deze editie hoort een kanon te zijn. En de Koreanen maken er niet zo'n geheim van op wie het geschut gericht is. Toyota, Toyota, Toyota. En toeval of niet, de Rio mag het uitvechten tegen de Yaris. Die is ook al fonkelnieuw en daarvan serveren we u over een dikke week de eerste test.
De Rio moet z'n voorganger op elk vlak in de schaduw zetten. De prijs is de uitzondering op die regel, want meer ruimte, meer kwaliteit en meer zuinigheid voor minder geld - dat is een noot die geen enkele autoconstructeur gekraakt krijgt. Het aanbod bestaat in elk geval uit een 1.2 benzine met 85pk en een 1.4 met 109pk. De eerste is er vanaf €13.690, de tweede kost exact € 1.000 meer. Diesels zijn er ook. Er is een piepkleine 1.1 die 75pk opwekt en € 15.490 kost en een 1.4 die 90pk levert en € 16.490 moet kosten. Niet echt klein geld voor de Koreaan, maar de diesels voorlopig allemaal op een tussenkomst van 15% rekenen omwille van hun lage CO2-uitstoot (vanaf 85gr/km voor de 1.1) terwijl de 1.2 met een CO2-emissie van maximaal 114gr als benzine 3% overheidskorting wegkaapt. We concentreren ons bij deze eerste kennismaking op de 1.2 benzine. Van het kleine dieseltje willen we immers weten hoe die zich op een Belgische ondergrond gedraagt. Daarvoor is het dus even wachten tot het model effectief in ons land te koop is. Dat wordt iets voor de herfst.