Zonder zelfvertrouwen moet je niet aan de bumper van de Yaris gaan hangen, want die auto heeft in het segment toch z'n sporen verdient. Maar de Rio - die blaakt van het zelfvertrouwen. Hij heeft de voetafdruk mee: de sporen zijn gevoelig breder en de wielbasis is zo'n 7cm langer en wat uit de hand van Peter Schreyer vloeide om erover te draperen lijkt ook spek voor Europese bek.
Zelfs de vijfdeurs, die de driedeursversie enkele maanden voorafgaat, oogt dynamisch. De assertieve voorbumper verankert het model met de grond, de subtiel naar een coupé verwijzende daklijn verleent het profiel enig dynamisme en de achterzijde oogt ronduit westers. Bij nogal wat mensen roept de hoge kont iets van Seat op, ondertekende incluis.
Kia zag bij dat alles de details niet over het hoofd. De meeste versies zijn uitgerust met LED-lichten en de materialen zijn deskundig gekozen. Zwart plastic geeft de illusie van een diffuser, de koplampen zijn mooi uitgewerkt en het is lang niet onbelangrijk dat ook de assemblagekwaliteit een zevenmijlssprong voorwaarts heeft gemaakt. Kia België wil 3.000 Rio per jaar afzetten en als het van de looks afhangt zou dat kunnen lukken.