Al dat uiterlijk vertoon staat een beetje in contrast met de prestaties. De direct ingespoten 1.6l benzinemotor wekt 140pk op bij een hoge 6.300t/min en het koppel van 167Nm - ook al geen topwaarde, maar we zijn de jongste tijd erg verwend door turbomotoren - is er ook pas bij 4.250t/min. Dat betekent dat je de naald genadeloos richting rode zone moet jagen als je de Veloster tempo wil laten rijden. En je wordt niet meteen met een leuke klank beloond. Het cijfermateriaal is er een weerspiegeling van. Je moet alles uit de kast halen om in de sprint onder 10 tellen te eindigen. Over de topsnelheid van 201km/u is er weinig reden tot klagen.
Wat de Veloster wel heeft, is een goed schakelende zesbak en een standaard start/stop-systeem en een schakelindicator. Dat scheelt enkele grammen in de uitstoot. Het officiële cijfer is 137gr/km en het verbruiksgemiddelde bedraagt 5,6l//100km.
Het onderstel herbruikt Hyundai van de Solaris - een model dat in Rusland in de catalogus staat. Spitstechnologie is het niet, maar het functioneert wel naar behoren met een onafhankelijke voortrein en een goed geleide achteras. De weggedrag is voorspelbaar, zonder saai te worden.