Er staat de jongste tijd geen maat op Hyundai. Dat mag ook niet, want het merk wil zich in geen tijd opwerken naar de hoogste gelederen in de markt. En dat daarbij niets aan het toeval wordt overgelaten bewijst de nieuwe Veloster. Het segment van de middenklasse Coupé's is immers niet zo groot en de meerderheid kiest er dan nog voor een gevestigde waarde. Een Megane of Astra Coupé, Scirocco of Mini bijvoorbeeld. Maar de Koreanen hebben een troefkaart - de Veloster is een Coupé met een apart kantje.
De olifant die midden in de kamer op de bank zit, is de asymmetrische architectuur van de Veloster. Eén grote deur aan de bestuurderskant en twee kleine portieren aan de passagierskant. Met zo'n gimmick laat je je natuurlijk opmerken. Daarbij komt in elk geval ook nog dat de Veloster met een basisprijs van € 21.499 niet gek geprijsd is. Daarvoor heb je in de Lounge-basisuitvoering immers al recht op een lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen en manuele airco. De Style kost € 2.000 meer en heeft dan ook meteen een automatische klimaatregeling, rust op 18-duimers, aluminium pedalen en een snelheidregelaar. Wil je de Veloster van alle toeters en bellen voorzien, zoals de tester op de foto's, dan moet je er ook het Techno- (met onder meer navigatie) en Cool-pack (met gekleurde accenten in de velgen, leder en een panoramisch zonnedak) bijtellen en ben je meteen € 28.249 kwijt. Gezien de uitrusting blijft het niettemin een koopje.
Er is maar één motorversie - een 1.6 benzine met 140pk. Zonde, want met 4pk minder was die fiscaal een stuk vriendelijker geweest. Momenteel kan je die alleen krijgen met een handbediende zesbak. In de toekomst komt er eerst een automaat met dubbele koppeling bij, gevolgd door een turboversie van hetzelfde blok. Een diesel zou in ons land een grote hulp zijn, maar Hyundai heeft geen haast. Er is toch niet voldoende productiecapaciteit. Het eerste jaar komen maar 20.000 Veloster naar het Oude Continent en de Europese hoofdzetel denkt er makkelijk dubbel zo veel te kunnen verkopen.