In april 2011 vond Peugeot de tijd rijp om haar opgefriste 308-reeks aan de wereld te tonen. Met rond de 900.000 verkochte CC wagens sinds de introductie van de 206CC in 2001, is de Coupé-Cabriolet verre van een randverschijnsel. De 308CC prijst zichzelf aan als een volwaardige 4-zits cabriolet die dankzij het ingenieuze, tweedelige stalen plooidak het hele jaar door bruikbaar is. De 308CC pronkt op je oprit vanaf € 28.890. We hebben het dan over de basisversie (Sport), aangedreven door een 1.6 VTi benzinemotor (120pk). Dieselen kan je vanaf € 27.190 met de 1.6 e-HDi FAP (112pk) onder de kap.
Met het dak toe doet de wagen door de lage, bolle daklijn en de 2 grote deuren enigszins aan een sportieve coupé denken, maar Peugeot is wel zo eerlijk om dat idee niet op de spits te drijven. Het extra gewicht en het ongunstige zwaartepunt hypothekeren immers een al te sportieve rijstijl. Het plooidak klapt open of toe in precies 20 seconden, en vindt in open toestand een plaatsje in de koffer. De achterpartij van de 308CC is daardoor wat volumineuzer dan cabriolets met een stoffen dak. Binnenin is het aangenaam vertoeven. Het dashboard is netjes opgeruimd en alle vier de zetels zijn ruim en zitten comfortabel. In de topversie ben je verzekerd van alle denkbare snufjes.
Met de 2.0 HDi dieselmotor onder de kap sprint je in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u. In die configuratie heeft de 308CC kracht zat, maar het onderstel is eerder op comfort afgesteld. Een normale rijstijl kost je ongeveer 7 liter per 100km. De 308CC is een dagelijks inzetbare en prettig rijdende wagen, die je in een mum van tijd omtovert in een stijlvolle en volwaardige vierzits cabriolet. Het plooidak-concept is dermate goed doorontwikkeld, dat wie de aanschaf van een CC model overweegt, niet rond de 308CC heen kan.