De derde generatie Beetle verschijnt aan de start met 3 benzinemotoren en 2 turbodieselkrachtbronnen. De instapmotor is de uit talrijke andere modellen van het VW Concern bekende 4-cilinder turbo 1.2 TSI (77 kW / 105pk), die met een gemiddeld verbruik van 5,5l/100 km en 129g/km CO2 charmeert. Vervolgens is er de uit o.a. de Scirocco bekende 1.4 TSI, die hier 118kW / 160pk levert en de Beetle in 8,3 seconden van 0 - 100 laat sprinten en hem een top van 208 km/u verleent. De krachtigste benzinemotor zit altijd gekoppeld aan het Sport-uitrustingsniveau. Het is de ook al lang bekende 2.0 TSI, die hier 200pk ophoest. Hij neemt genoegen met gemiddeld 7,4l/100 en vervuilt 173g CO2 /km. De topsnelheid is begrensd op 225km/u en de standaard sprintoefening wordt afgeklokt in 7,5 tellen.
Bij de diesels wordt de 1.6 TDI allicht de meest populaire. Hij levert 77kW / 105pk, verbruikt gemiddeld 4,3l/100km en stoot 112g/km CO2 uit. Optioneel is hij ook met DSG-schakelmechaniek verkrijgbaar. De alom tegenwoordige 2.0 TDI (103kW / 140pk) zet ook hier de kroon op het dieselaanbod.
Bij onze kennismaking stond jammer genoeg uitsluitend de krachtigste motor ter beschikking, gekoppeld aan een DSG-schakelmechaniek met 6 verhoudingen. Jammer, omdat deze motor beslist niet de bestseller zal worden in ons landje. Anderzijds liet deze situatie toe een goed beeld te vormen over de rijcapaciteiten van de nieuwste Beetle. Het eerste wat opvalt, is dat hij er moeiteloos in slaagt om het vermogen van deze topmotor aan de weg door te geven. Dat resulteert in zeer aangenaam rijden, temeer daar de stuurinrichting precies inspeelt op het motorpotentieel en charmeert met precisie en gevoel. Minder perfect is de reactie van de DSG-bak, die in alle omstandigheden een zekere traagheid laat voelen, tenzij men gebruik maakt van de schakellepels achter het stuur om het motorpotentieel directer aan te spreken. Dat lukt prima en na een inhaalmanoeuvre of een stukje bochtig parcours kan het schakelen weer even gemakkelijk overgelaten worden aan de automatische werking van de DSG. De nieuwste Beetle geeft geen krimp wanneer hij sportief wordt gereden, een hele geruststelling voor wat de assemblagekwaliteit betreft.