De derde generatie maakt zijn opwachting met een interieur dat veel ruimtelijker aanvoelt en een comfortabel onderkomen biedt aan vier volwassenen. Dat is het gevolg van een vlakker verlopende voorruit, wat resulteert in een veel minder diep uitgewerkt dashboard, en het nieuwe exterieurdesign met ver voorbij de passagierskooi doorgetrokken daklijn, zodat voor de achterpassagiers nu voldoende hoofdruimte beschikbaar staat om het ook langere ritten vol te houden. Daar draagt ook het standaard zitmeubilair toe bij, al kan het nog altijd beter met de sportexemplaren die standaard gemonteerd worden op het hiërarchisch hoogste uitrustingsniveau. VW heeft het zich iets laten kosten en bedacht de nieuwste Beetle zelfs met een specifiek stuurwiel. Het is ongeacht de gekozen uitrustingsvariant altijd in hoogte en diepte instelbaar. Een pittig detail dat naar de legendarische Kever verwijst zijn de lussen aan de B-zuilen.
VW stelt de Beetle voor in drie uitrustingsvarianten: Beetle (standaard), Design en Sport. Standaard vinden we op alle versies make-up-spiegels in de zonnekleppen, een multifunctionele aanduiding tussen de klokken voor toerental en snelheid, een radio/CD type RCD 310 met 8 luidsprekers en diversity-antenne, een elektromechanische en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, 2 leeslampjes en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De aankleding van het dashboard is één van de details die het verschil maken tussen de uitrustingsvarianten. Zo verschijnt de basisversie met uniform zwart gelakt dashboard, terwijl de Design-uitrusting de koetswerkkleur overneemt op het dashboard. Bij het hoogste uitrustingsniveau wordt het dashboard bekleed met koolstofvezel. Net als bij de oer-Kever zijn er afhankelijk van de uitrustingskeuze twee handschoenkastjes: het grootste onderaan, waarvan de klep ook naar onder opent en het kleinste bovenaan, waarvan de afdichting naar boven openzwaait. Optioneel stelt VW bijkomende instrumenten aan onder een opzetkapje centraal bovenop het dashboard en boven het scherm van de radio/navigatie gepositioneerd. Het gaat om een olietemperatuurmeter, een aanduiding van de laaddruk voor de turbo en een chronometer. Verder laat zich de nieuwste Beetle personaliseren met een sfeerverlichting voor het interieur, waarvan de kleur kan gekozen worden tussen rood, wit en blauw. Indirect licht straalt vanonder de sierlijsten op de portieren; direct licht straalt uit de sierringen van de luidsprekers (woofers) in de voorste portieren. Dat vereist dan wel ook het aanstippen van het speciaal voor deze auto ontwikkelde Fender soundsysteem, dat de Beetle met zijn 400W vermogen en 10 luidsprekers een hoog Rock 'n Roll gehalte verschaft. Dit 10-kanaals weergavesysteem kan gekoppeld worden aan de RCD 510, de topuitrusting voor wat infotainment betreft. Het navigatiesysteem dat ook al uit de Passat bekend is, beschikt over een 6,5" aanraakscherm, ingebouwde DVD-speler, een kaartslot voor SD-geheugenkaarten waarop MP3-muziekbestanden kunnen worden opgeslagen en een harde schijf met 30 GB opslagcapaciteit.
Andere opties die voor het eerst hun opwachting maken in de Beetle zijn Keyless Access en de ParkPilot, die bij het parkeren optische assistentie verzekert via het display van de radio of radio/navigatie. Vanzelfsprekend is een lederen interieuraankleding terug te vinden op de optielijst. Ze gaat hier wel samen met een tweekleurige uitvoering, sportstoelen vooraan met lendensteunregeling, opbergtassen op de rugleuningen en zetelverwarming vooraan.
Zijn voorganger werd van bij zijn geboorte verweten over een te kleine en ook nog onpraktische koffer te beschikken. Ze hebben bij VW geluisterd naar deze kritiek en de nieuwste Beetle beschikt over een volledig openzwaaiende achterklep met vlotte toegang tot minimaal 310l laadruimte - dat is een ronde 100l meer dan voordien - en via de gedeeld neerklapbare achterbank uitbreidbaar tot 905l.