De Volkswagen Kever maakte eerst Duitsland en daarna een grootdeel van Europa en de wereld mobiel. In zijn meer dan 50-jarige carrière - de laatste Kever rolde in 2003 in Mexico van de band - slaagde hij erin 21,5 miljoen kopers te overtuigen. De Kever is een icoon, een flinke brok autogeschiedenis. Iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht of afkomst, kent de naam en de typische vorm van deze auto. Dat een dergelijk iconisch product een groot potentieel bezit voor een remake, lag voor de hand. VW stelde eind de jaren negentig het prototype van de New Beetle voor, die uiteindelijk in 2001 bij de concessionarissen verscheen. Meer dan 1 miljoen kopers liet zich verleiden door de New Beetle, met vooral de Cabrio als grootste hartendief. Vooral in de VS, want Europa liep niet compleet storm voor het model.
Nu stelt VW de Beetle van de 21e eeuw voor als de derde generatie van de Kever. Deze Beetle wordt niet als een nichemodel opgevoerd, maar als een volwaardig model naast de zo populaire Golf. Zelfs de prijsstelling verloopt vrij parallel aan deze van de Golf, al is het nog enkele maanden wachten om de definitieve prijzen voor de Belgische markt te kennen. De Duitse kopers worden geholpen vanaf € 16.950 voor de basisversie met 1.2 benzinemotor, goed voor 105pk vermogen. Wij gaan ervan uit dat er nauwelijks een Beetle zal besteld worden met opties voor een waarde onder de 20% van de basisprijs. Dat laat de kassa al minstens zowat € 20.500 aftikken. Maar goed, dat zijn onze voorspellingen. Bij de concurrenten staat onvermijdelijk de Mini bovenaan, met een startprijs van € 16.900 voor de One 98 (1.6 98pk) of € 19.650 voor de Cooper 115pk. Gezien de aangekondigde prijzen is twijfelen tussen een meer klassieke Golf of een hippe Beetle ook niet uitgesloten. De Golf 1.2 TSI Trendline met identieke motor staat met € 18.990 genoteerd in de VW-prijslijst. En waarom ook geen VW Scirocco in de keuze betrekken, verkrijgbaar vanaf € 23.850 voor de 122pk krachtige 1.4 TSI. Onder de concurrenten met individualistische uitstraling verdient de Citroën DS4 zeker een vermelding. Hij verschijnt ten tonele vanaf € 21.230 voor de 1.6 120pk benzinemotor. Verder lonken de premiummerken met een Audi A3 - € 20.220 voor dezelfde motor in Attraction-uitvoering - of BMW 1 vanaf € 22.750 voor de 122pk sterke 116i. Misschien zal een enkeling ook nog de Alfa Romeo Giulietta aanvoeren, die een prijskaartje draagt van € 20.490 voor de 1.4 Progression, 115pk sterk en altijd met 5-deurs koetswerk. Of ook nog de Volvo C30 Kinetic met 1.6 100pk benzinemotor € 18.690.