De oer-Kever staat symbool voor het merk. Zijn silhouet staat diep gegrift in het geheugen van jong en oud, in zowat elk land ter wereld. Voor chief-designer Walter de Silva moest de nieuwkomer dan ook teruggrijpen naar het origineel zonder retro te zijn. Daarin is zijn ontwerpersteam best geslaagd vinden wij: de VW Beetle van de 21e eeuw is direct herkenbaar als Kever, terwijl hij tevens veel dynamischer en hedendaagser oogt dan zijn voorganger. Hij staat stoer op de weg, roept snelheid op. Men kan zelfs met wat verbeelding en het zoeken naar een juiste kijkhoek trekjes van een Porsche 911 terugvinden.
De designers grepen terug naar het origineel uit de jaren dertig van de vorige eeuw om de hoofdlijnen vast te leggen: vier zeer nadrukkelijk uitstulpende wielkasten, beperkte overhangen voor en achter, een weidse booglijn voor het dak. In tegenstelling tot zijn voorganger neemt de nieuwkomer afstand van het koepeltje dat de hoofdruimte voor de achterste passagiers beknotte en spant zijn dakboog nu langgerekt vanuit de A-zuil tot tegen de achterbumper. De derde generatie Beetle groeit met liefst 152 mm tot 4.278 mm lengte. Ook de breedte is met 1.808 mm 84 mm toegenomen t.o.v. zijn voorganger. De hoogte nam dan weer met 12 mm af tot 1.486 mm. De spoorbreedte nam zowel voor als achter gevoelig toe. Opvallend zijn de sterke overeenkomsten tussen de achtersteven van de nieuwkomer en de oer-Kever. Een extraatje waarover België nog niet heeft beslist, is de mogelijkheid om de troetelnaam van de auto op de achtersteven te laten schitteren. Oorspronkelijk had de Kever nog geen naam - hij werd ontwikkeld als Volkswagen, auto voor het volk - maar werd al vlug in tal van landen met een koosnaam bedacht. Zo is het o.a. mogelijk om achteraan Kaefer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca of Maggiolino te laten verschijnen.
Vooraan toont de nieuwkomer LED-dagrijlichten en ook de typisch ronde achterlichten maken gebruik van hedendaagse LED-lichttechnologie. De portieren zijn vrij van een raam om de altijd elektrisch bediende ruiten te vatten. Standaard monteert VW 16" velgen of 17" exemplaren op het Sport-uitrustingsniveau. In dat laatste geval loopt de Beetle op 215/55 sloffen en zorgen rood gelakte remzadels voor een extra sportieve noot. Op de optielijst staat echter een indrukwekkend uitgebreide keuze tot maat 19". Ook optie is het panoramadak dat kan kantelen of openen.