VW Beetle 2.0 TSI Conclusie

VW Beetle 2.0 TSI
Bekijk 67 foto's
Door: BV 01-08-2011

De Volkswagen Kever maakte eerst Duitsland en daarna een grootdeel van Europa en de wereld mobiel. In zijn meer dan 50-jarige carrière - de laatste Kever rolde in 2003 in Mexico van de band - slaagde hij erin 21,5 miljoen kopers te overtuigen. De Kever is een icoon, een flinke brok autogeschiedenis. Iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht of afkomst, kent de naam en de typische vorm van deze auto. Dat een dergelijk iconisch product een groot potentieel bezit voor een remake, lag voor de hand. VW stelde eind de jaren negentig het prototype van de New Beetle voor, die uiteindelijk in 2001 bij de concessionarissen verscheen. Meer dan 1 miljoen kopers liet zich verleiden door de New Beetle, met vooral de Cabrio als grootste hartendief.

Nu stelt VW de Beetle van de 21e eeuw voor als de derde generatie van de Kever. Deze Beetle wordt niet als een nichemodel opgevoerd, maar als een volwaardig model naast de zo populaire Golf. Zelfs de prijsstelling verloopt vrij parallel aan deze van de Golf, al is het nog enkele maanden wachten om de definitieve prijzen voor de Belgische markt te kennen. De Duitse kopers worden geholpen vanaf 16.950 euro voor de basisversie met 1.2 benzinemotor, goed voor 105 pk vermogen. Wij gaan ervan uit dat er nauwelijks een Beetle zal besteld worden met opties voor een waarde onder de 20% van de basisprijs. Dat laat de kassa al minstens zowat 20.500 euro aftikken. Maar goed, dat zijn onze voorspellingen. Bij de concurrenten staat onvermijdelijk de MINI bovenaan, met een startprijs van 16.900 euro voor de One 98 (1.6 98 pk) of 19.650 euro voor de Cooper 115 pk. Gezien de aangekondigde prijzen is twijfelen tussen een meer klassieke Golf of een hippe Beetle ook niet uitgesloten. De Golf 1.2 TSI Trendline met identieke motor staat met 18.990 euro genoteerd in de VW-prijslijst. En waarom ook geen VW Scirocco in de keuze betrekken, verkrijgbaar vanaf 23.850 euro voor de 122 pk krachtige 1.4 TSI. Onder de concurrenten met individualistische uitstraling verdient de Citroën DS4 zeker een vermelding. Hij verschijnt ten tonele vanaf 21.230 euro voor de 1.6 120 pk benzinemotor. Verder lonken de premiummerken met een Audi A3 - 20.220 euro voor dezelfde motor in Attraction-uitvoering - of BMW 1 vanaf 22.750 euro voor de 122 pk sterke 116i. Misschien zal een enkeling ook nog de Alfa Romeo Giulietta aanvoeren, die een prijskaartje draagt van 20.490 euro voor de 1.4 Progression, 115 pk sterk en altijd met 5-deurs koetswerk. Of ook nog de Volvo C30 Kinetic met 1.6 100 pk benzinemotor voor 18.690 euro.

De nieuwste Beetle is in staat om een heel gevarieerd publiek aan te spreken: de koper die een wagen met iconische look wil voor stadsgebruik, de koper die de waarden van de doordeweekse Golf waardeert maar best eens wat anders wil, tot zelfs wie geïnteresseerd is in een sportieve pretauto. Onze kennismaking met de krachtigste 200pk-versie toonde aan dat de nieuwe Beetle veel meer is dan een plaatje, maar daadwerkelijk alles in huis heeft om rijplezier te schenken. De afwerkingskwaliteit weet eveneens te overtuigen, zodat we wel degelijk mogen spreken over een Volkswagen in de oorspronkelijke geest van dat woord. We kijken met spanning uit naar de commerciële start van de Beetle, voor België gepland begin oktober 2011.

Geef commentaar
comments by Disqus