Twee komma drie ton. We schrijven het leeggewicht van de Brit even voluit, omdat het mee bepalend is voor het karakter van het model. Om al die massa in beweging te zetten doet VW beroep op een gigantische 6-liter W12 (eigenlijk twee aan elkaar gekoppelde V6-motoren). Die is nu weer wat krachtiger en wekt 575pk (+15pk) en 700Nm (+50Nm) op. In de cijfers is de Continental GT dan ook ronduit indrukwekkend: de sprint neemt slechts 4,6 tellen (2 tienden minder dan voorheen) en de topsnelheid bedraagt 318km/u.
Cijfers die menig sportwagen doen verbleken, maar toch valt de GT niet in die categorie. Hij heeft er de architectuur niet voor - VW legt de gigantische W12 immers helemaal in de vooroverhang. Om het inherente onderstuurde karakter in te dijken, stuurt het Torsen middendifferentieel van deze editie 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen tegen de evenredige verdeling van z'n voorganger, maar dat maakt de GT nog steeds geen auto die als een vlieg van richting wijzigt. Ga met die ingesteldheid aan boord en je merkt dat de besturing wat loom is, dat de zestrapsautomaat zeer zacht maar niet agressief genoeg schakelt en dat de remmen na enkele stevige bijtoefeningen last krijgen om de massa in toom te houden. De W12 klinkt niet eens assertief genoeg.
Volg je de filosofie die door de letters GT -Gran Turismo- wordt aangereikt, dan klopt de Continental GT compleet. De gestuurde ophanging houdt de koets in bedwang maar zal de schokken nooit ongefilterd aan de inzittenden doorgeven. Het motorgeluid is voldoende om te communiceren wanneer het blok wordt aangepord, maar het blijft allemaal discreet. De koppelkromme van het geblazen motorblok schiet pijlsnel de hoogte in omdat je de Bentley rijdt op koppel en niet op vermogen. Dat zegt genoeg.
Als het op verbruik aankomt is de Continental GT geen zuinige jongen. Het verbruiksgemiddelde bedraagt al 16,4l/100km (of 384gr/km/CO2) en je hoeft het pedaal niet eens zo vaak diep te duwen om daar nog een emmer bij te doen. Voor wie zich daar niet mee kan verzoenen heeft het bedrijf nu een 4-liter V8 (op basis van een Audi-centrale) in ontwikkeling. Dat wordt zo'n 40% zuiniger.