Na de overname van Bentley door VW in 1998 is de Continental in 2002 het eerste echt nieuwe product. En de luxueuze GT is meteen een schot in de roos. Daarom dat het bedrijf zich pas na 8 jaar geroepen voelt om een opfrisbeurt door te voeren. Die heeft enerzijds als gevolg dat de prijs met bijna € 7.000 wordt opgetrokken naar € 192.021, terwijl de stilistische wijziging beperkt blijft. Het lijnenspel van onze landgenoot Dirk van Braeckel blijkt dan ook goed bestand te zijn tegen de tand des tijds. Bentley had net zo goed een compleet nieuwe koets kunnen voorzien, want elk paneel is vernieuwd ook al zie je het enkel aan de scherpere vouwlijnen. De Continental GT is nu een tikkeltje langer, breder en hoger dan voorheen.
Dat laatste is vooral bedoeld om de hoofdruimte binnenin te verbeteren. En terwijl de extra centimeters vooraan welkom zijn, is de aanpassing onvoldoende om achteraan van volwaardige zitplaatsen te kunnen spreken. De instap is nog steeds even ongemakkelijk. Alles wat rond de bestuurder geschikt werd, is wel een toonbeeld van ergonomie. De materiaalkeuze is bijzonder luxueus (in deze klasse kan je natuurlijk niet anders) en de Continental GT verraadt z'n roeping als snelle reiswagen aan het geboden comfortniveau.
De 6-liter W12 stelt de 2+2 weliswaar in staat om in 4,6 tellen naar 100km/u te accelereren en een top van 318km/u te halen, maar verwar deze Brit niet met een sportwagen. Daarvoor wordt de bestuurder veel te weinig betrokken bij het proces en heeft de Continental GT de bouw niet, met de 575pk en 700Nm dikke W12 die voor de voorwielen ligt en een leeggewicht van liefst 2,3 ton. Daarom ook dat de Brit in ruil voor indrukwekkende prestaties een riante hoeveelheid brandstof vraagt. Het opgegeven verbruiksgemiddelde bedraagt al 16,4l/100km en dat is met een pluim op het rechter pedaal...