De 1.6 HDi dieselmotor in de neus van de DS4 wekt 110pk op bij 3.600t/min en sleurt met 270Nm aan de koets vanaf 1.750 omwentelingen. Die centrale wordt gepaard aan een correct schakelende zesbak die de voorwielen met de acceleratie belast. Op papier zijn de resultaten zeer gemiddeld: een sprinttijd van 12,4 seconden en een topsnelheid van 190km/u. Aan boord vertaalt zich dat echter zelden naar de wens om meer vermogen omdat de eenheid dankzij z'n gunstige koppelcurve steeds gewillig is en als het ware met enthousiasme wat punten goedmaakt. Om het verbruik verder te drukken is de diesel voorzien van een start/stop-systeem dat bij stilstand de motor uitschakelt en die weer opstart zodra de bestuurder aanstalten maakt om te vertrekken. Dat helpt om het verbruik over de gemengde cyclus te reduceren tot 4,7l/100km (122gr/CO2/km). Je kan nog 15% extra besparen door voor de e-HDi te kiezen, als je dat fiscaal beter uitkomt. In beide gevallen reken je voor je eigen verbruik best anderhalve liter extra marge in.
Hoewel Citroën gebruik maakt van een conventionele stalen ophanging (en ons niet eert met een hydropneumatische architectuur) en achteraan zelfs een relatief eenvoudige as monteert, merk je de expertise van de constructeur. Het onderstel absorbeert alles wat je er in België op kan los laten zonder morren, en dat is heel wat. Om een sportief gevoel te behouden is het een beetje aan de stugge kant en de DS4 gaat eveneens uitgesproken vlak door de meest uitdagende bochten.