Na het succes van de DS3 stond de komst van de DS4 natuurlijk in de sterren geschreven. Vooral omdat meer dan de helft van de DS3-kopers overstapte van bij een ander merk en Citroën voor het eerst in jaren weer een model heeft waarmee het een veroveringspolitiek kan voeren. Op basis van de C4 introduceren de Fransen nu ook de DS4. Technisch zijn beide modellen nagenoeg identiek, maar terwijl de eerste duidelijk wat braver werd, is de DS4 de avontuurlijke variant. Citroën omschrijft het als een vierdeurscoupé met een verhoogd dak. Hij heeft wat van een SUV, maar wil daar vooral niet in overdrijven.
Er is keuze uit drie benzinemotoren en evenveel diesels. In de eerste categorie passen een atmosferische 1.6 met 120pk (€ 21.230) en twee geblazen benzines met een nagenoeg identieke cilinderinhoud. Die zijn 155 ( € 25.730) en 200pk (€ 29.130) sterk. Met die laatste hebben we reeds uitgebreid kennisgemaakt en daarom opteren we ditmaal voor een diesel. Niet voor de instapper met 90pk (€ 22.130), maar voor dezelfde 1.6 HDi met 110 paarden aan de teugels (€ 23.430), voorzien van een manuele zesbak en start/stop-systeem. Citroën vermoedt dat die versie in België mee de verkoopslijsten zal aanvoeren. Wie aan 110pk niet genoeg heeft, kan ook nog een 2.0 HDi met 160pk kiezen (€ 27.630).
De prijs van de testwagen wordt nog door onder meer xenonlampen, een lederen interieur, navigatiesysteem en 18-duimsvelgen opgestuwd tot € 28.935.