Al sinds z'n introductie in 1997 is de A6 een berline die vooral zakelijke klanten moet aanspreken. En ook dit nieuwe model wil z'n troeven vooral uitspelen op de fleetmarkt. De instapdiesel, een viercilinder met 2 liter inhoud zal daarin het gros van de orders voor z'n rekening nemen. De variant kost € 37.400 en is daarmee de meest toegankelijke A6, maar zoals bij de Duitse merken gebruikelijk is, kunnen opties het eindresultaat gevoelig aandikken.
Het is duidelijk dat de designafdeling van het merk met de Vier Ringen inmiddels op automatische piloot opereert. Originaliteit is dus niet het sterkste punt. De afwerking en zin voor detail zijn dat wel. Die zijn boven alle kritiek verheven. Ook binnenin, waar de A6 opvallend veel zitcomfort en ruimte levert. We zijn nog steeds niet wild van de MMI-interface voor de bediening, omdat die je verplicht naar de middentunnel te kijken en het scherm dat uit het dashboard tevoorschijn komt, mist een schaduwkap voor een optimale afleesbaarheid, maar het is allemaal detailkritiek.
Door aan de voorzijde meer lichtgewicht componenten te gebruiken heeft Audi getracht de A6 een snediger weggedrag mee te geven. Het model staat misschien nog niet op het niveau van de concurrentie die het motorblok achter de vooras leggen (Mercedes en BMW), maar de vooruitgang is opmerkelijk. Nooit eerder reed een A6 zo prettig. De ingenieurs programmeerden de elektrische stuurbekrachting met zeer natuurlijk aanvoelende reacties en het ophangingcompromis is veel evenwichtiger dan voorheen. De tweeliter diesel heeft aan 163pk en 380Nm voldoende voor een sprinttijd van 8,7 tellen een top van 228km/u. Cijfers die boven de verwachtingen kloppen als je over een basismotor spreekt. En het door ons gerealiseerde verbruiksgemiddelde van 6,5l/100km beschouwen we eveneens als zeer behoorlijk. De A6 krijgt dus een goed rapport.