Op de kofferklep van onze testwagen prijken de karakters 640i. In het verleden vertegenwoordigde dat de aanwezigheid van een V8 met 4,4l inhoud onder de motorkap. Maar in deze tijden van downsizing moet je het stellen met een drieliter zes-in-lijn met een geavanceerde twin-scroll turbo. Die levert wel 320pk en 450Nm trekkracht, maar moet het qua klank afleggen tegen de achtpitter. Eigenlijk is wat de 640i van decibels produceert in het geheel wat een teleurstelling. Dat het blok op de achtergrond blijft is bij een GT niet echt een probleem, maar wat je ervan hoort moet je wel het gevoel geven met iets speciaals onderweg te zijn. En dat doet het niet.
De vorige 6 had één groot gebrek - de remmen. Daarvan stond de bijtkracht niet in verhouding tot het acceleratievermogen. En dat laatste is ook ditmaal niet te onderschatten. De 640i sprint naar 100km/u in amper 5,7 tellen. Onder meer dankzij een bliksemsnel en foutloos schakelende achttrapsautomaat. Spijtig genoeg krijg je voor die cijfers bitter weinig sensatie in de plaats. Daarvoor is de hele beleving wat te gevoelloos en steriel. Deze nieuwe 6 is daarmee in elk geval een typisch product van deze tijd. Aan de remmen is wel gewerkt. Die voldoen nu ruimschoots. En het helpt natuurlijk dat je minder de neiging hebt om deze editie de sporen te geven.
BMW's benzinemotoren hebben al tijden de reputatie om zuiniger te zijn. En met 8 versnellingsbakverhoudingen, remenergierecuperatie, start/stop-systeem en zelfs een dynamische grille die zich sluit wanneer koellucht niet noodzakelijk is, mag je hier ook uitstekend cijfermateriaal verwachten. Het verbruiksgemiddelde bedraagt 7,9l/100km. Wat de nieuwe generatie turbomotoren wél vertoont, is een hogere gevoeligheid voor de rijstijl dan de atmosferische creaties van het merk. Wie de grote cabriolet de sporen geeft, eindigt dan ook snel met het dubbele.