BMW introduceert de 6-Reeks ditmaal eerst als cabrio, maar de variant met dak volgt in z'n kielzog en kan ook nu reeds besteld worden. Er is een 640i met 320pk en een 650i met 407pk. Beiden op benzine, maar een dieselversie van de Coupé is reeds aangekondigd. We reden de 640i die voor exact € 90.000 in de catalogus staat, met een degelijke maar niet riante standaarduitrusting. En zoals steeds is er bij BMW nog een hoop ruimte om het model aan je eigen (wan)smaak aan te passen. Dat heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de prijs.
De 6-Reeks was al uit de kluiten gewassen en groeit bij deze generatiewissel nog eens. Hij is nu 4,89m lang en 1,89m breed. Afmetingen die je in de stad wel eens parten kunnen spelen. Het uiterlijk is minder karakteristiek dan bij de vorige generatie - zonder dat je het model ooit met een creatie van een ander merk zou kunnen verwarren. De uitstekend geïsoleerde stoffen kap behield zijn originele vorm en duikt in 19 seconden in de koffer. De omgekeerde beweging neemt 24 tellen in beslag.
De koffer lust 300 of 350l, afhankelijk van de toestand van het dak. Dat is gezien de afmetingen van de auto geen uitzonderlijke waarde. Het plaatsaanbod voor alle vier de inzittenden is dat wel, al is de vooruitgang ook hier niet zo groot als de cijfers in bovenstaande paragraaf doen vermoeden.
Onder de kap zit een drieliter-zes-in-lijn met dubbele turbo. Goed genoeg voor een sprinttijd van 5,7 tellen in combinatie met een foutloos schakelende achttrapsautomaat. En zuinig ook - gezien het vermogen en het leeggewicht van bijna 2 ton - 7,9l/100km. Briljante prestaties waar je spijtig genoeg heel weinig sensatie voor in de plaats krijgt.