Citroën DS3 Racing Rijgedrag

Citroën DS3 Racing
Bekijk 42 foto's
Door: BV 19-06-2011

De 1.6l viercilindermotor onder de kap is eigenlijk gewoon dezelfde als die van de Mini Cooper S die we eerder bij de te kloppen competitie oplijsten. Citroën vijst er in dit geval een knoert van een turbo bovenop die zorgt dat er bij 6.000t/min 207pk uit het blok geperst wordt. Dat is meer dan de Mini, maar een tikkeltje minder dan de Mini Works-versie van hetzelfde blok. Tussen 2.000 en 4.500t/min komt 275Nm trekkracht vrij. Je kan dus probleemloos schakellui rijden. Tot 4.000 krukasrotaties per minuut is de DS3 echter eerder gezapig. Wil je prestaties, dan sla je best aan het roeren met de zesbak en goed doseerbare koppeling. Hou de omwentelsnelheid en de turbodruk hoog en de DS3 Racing overtuigt. Het stuurtje is prettig, bijzonder direct en zoals je van de Fransen mag verwachten is het ophangingscompromis uit de kunst. De Clio RS bedreigen is misschien net een tikkeltje te hoog gegrepen, maar deze Citroën presteert het om tegelijk stug en goed gedempt te zijn. In de praktijk betekent dat hij vlak door de bochten gaat en toch voldoende reserve heeft om de oneffenheden van het Belgische wegdek te verteren. Je voelt natuurlijk wel dat je over putten en bulten gaat maar er moet al heel wat gebeuren wil het onderstel daar het noorden van kwijt raken.

Waar de DS3 het wat moeilijker mee heeft, is tractie. De voortrein heeft nogal wat te verduren en 207pk, dat is zo gek als het mag worden. Er zijn koppelreacties bij het accelereren en als je het vermogen in de bochten kwijt wil, wordt er aan de binnenzijde snel wat rubber omgezet in rook. Dat betekent meteen ook dat je niet zo efficiënt aan je lijn blijft kleven als je zou willen. Een sper zou hier mirakels verrichten en we zetten het dan ook helemaal bovenaan ons verlanglijstje. Een mechanische sper voor de duidelijkheid, niet het elektronische frulletje dat de jongste tijd zo populair is. Dat vervult min of meer dezelfde functie door via het ESP-systeem het wiel aan de binnenzijde van de bocht af te remmen. Op die manier warm je je remschijven echter ook snel en ongelijk op. Met een sportieve rijstijl kom je daarmee vroeg of laat voor verrassingen te staan. De DS3 Racing heeft ook dat (gelukkig) niet, waardoor je steeds een goed idee hebt van de stopkracht die voorradig is. En Citroën heeft daar nogal wat in de kast gelegd - de geventileerde schijven vooraan hebben vier zuigers en ze recupereren snel, zelfs van zwaar werk.

Tot slot ook nog even de o zo belangrijke cijfertjes. Wie de DS3 Racing helemaal goed van de streep krijgt, rijdt na 6,5 tellen 100km/u. Je bent in minder dan 27 seconden een kilometer ver en de pret is uit bij 235km/u. En omdat hij maar 1.160kg weegt kan je door jezelf te beheersen een zeer redelijk verbruik neerzetten. Reken op een liter of 7, tegen een normverbruik van 6,4l.

Geef commentaar
comments by Disqus