Citroën mag dan wel vijfvoudig wereldkampioen rally zijn, in de showroom op de hoek was daar niet veel van te merken. Maar daarin komt nu verandering. Met de DS3 Racing komt het bedrijf nu uit met een racemachine op zakformaat. Hij mag het opnemen tegen onder meer de Renault Clio RS en Mini Cooper S. Van de nieuwe Fransoos worden maar 1.000 stuks gebouwd en dat lijkt voor Citroën meteen de reden om het prijskaartje te peperen. Het model is er vanaf € 31.340. Eén verklaring daarvoor is alvast de aanwezigheid van echt carbon. Aan de buitenzijde wordt dat gebruikt voor de voorspoiler, zijskirts, wielkastverbreders en diffuser.
Aan de binnenkant is het te zien op de middenconsole en het stuurwiel. Als je de DS3 Racing bekijkt weet je in één oogopslag dat het het model menens is. Daar zorgen de feloranje elementen en de uitgebreide stickerset wel voor. Binnenin vind je overigens juist dezelfde elementen, bovenop uitstekend steunende kuipjes.
De 1.6l viercilinder turbomotor onder de kap levert 207pk en 275Nm, is gekoppeld aan een prettig schakelende zesbak en werkt via de voorwielen. Die hebben er de handen aan vol en vooral in de bochten wil het wiel binnenste wiel daarom een loopje nemen met de pk's. Een mechanische sper staat dan ook op de verlanglijst. De ophanging is weliswaar stug maar ze kan tegelijk behoorlijk wat verteren. Sportief, op z'n Frans.
Omdat de DS3 Racing droog aan de haak slechts 1.160kg weegt, zijn 207pk voldoende voor flitsende prestaties. De sprint naar 100km/u neemt 6,5 tellen in beslag en de top bedraagt 235km/u. Het normverbruik bedraagt 6,4l/100km maar het spreekt voor zich dat je dan alle pret moet opbergen. En net daarin is deze Citroën een uitblinker.