De Focus is in zijn segment altijd de referentie geweest als het op rijeigenschappen aankwam. De eerste generatie (die in zijn segment debuteerde met een nooit eerder geziene volledig onafhankelijke ophanging) was zelfs zo goed dat heel wat concurrenten zelfs vandaag -14 jaar later- de vergelijking schuwen. En deze derde generatie kan alweer profiteren van een 15% stijver koetswerk en een geavanceerde architectuur. Anderzijds dicteren de nieuwe verbruikscriteria een elektrische stuurbekrachtiging en is het platform wat wolliger dan voorheen omdat het nu wereldwijd in de smaak moet vallen. De nieuweling is daarom niet méér "drivers car" dan voorheen en dat is voor het eerst. Dat gezegd zijnde, heeft Ford een elektrisch stuur gemonteerd dat uitstekend bekrachtigd is en werkt de ophanging met bijzonder veel nuance.
Met een capabel onderstel loop je bij de instapmotoren steeds het risico op je honger te blijven zitten, omdat het onderstel schreeuwt om meer. Iets wat we bij deze Focus niet hebben ervaren. Met z'n 115pk is het weliswaar niet de snelste (de sprint wordt afgehaspeld in 11 tellen, de topsnelheid bedraagt wel een puike 190km/u) maar als je er niet mee inzit regelmatig met het pookje te roeren, ligt echt rijplezier ook hier op de loer. En het hoeft niet noodzakelijk sloten brandstof te kosten. We tekenden een verbruiksgemiddelde van 6,1l/100km op en het kan ook met wat minder. Officieel lust de diesel 4,2l/100km en stoot hij 109gr/km CO2 uit. Dat laatste cijfer betekent dat hij fiscaal interessant is.