We hekelden bij de eerste tests al de drukke ontwerpstijl van het interieur. Dat is zo mogelijk nog meer geladen als de buitenzijde. Het dient echter Het dient echter gezegd dat we ons daar bij deze wat langere kennismaking minder aan geërgerd hebben dan de eerste maal. Het went. Het blijft echter spijtig dat de positie van niet alle knopjes (er zijn er ook zo veel) logisch gekozen is. Vooral de bediening van het (optionele) navigatiesysteem vereist enig zoekwerk.
Wat echt essentieel is, zit wel waar je het verwacht. Als bestuurder heb je nochtans weinig reden tot klagen. Alles zit perfect binnen handbereik en je neemt steeds plaats in zetels die een uitstekende steun verlenen. De Focus is probleemloos inzetbaar als kilometervreter. De handrem die vlak tegen je aan zit, net als bij een rallywagen, is een leuk accent. Daar tegenover staat dat het versnellingspookje door de grote naar de bestuurder gerichte middentunnel, enkele centimeters meer naar achteren staat dan wat we als ideaal bestempelen.
Het plaatsaanbod beschouwen we al gemiddeld in het segment. Dat betekent tegenwoordig echter dat je er probleemloos vier volwassenen in kwijt kan. Het segment waarin de Focus speelt verlegd immers steeds z'n grenzen en je kan bezwaarlijk nog van een "compacte" gezinswagen spelen.
De koffer heeft een goed bruikbare, egale vorm, is een beetje gehandicapt door z'n hoge laaddrempel en heeft een volume van maximaal 363l (met bandenherstelkit). Met een volwaardig reservewiel is er slechts 277l ruimte. Er zijn concurrenten die beter doen. De achterbank kan op conventionele wijze in twee delen neergeklapt worden om tot 1.148l stouwcapaciteit te bieden.